Как да контролираме стреса и тревогата

Как да контролираме стреса и тревогата
Снимка: Thinkstock

Мартин Русанов

Стресът днес е стотици пъти по-силен отколкото преди. Неслучайно е наричан „болестта на 20 век”, а и 21-и не изглежда много по-различен в това отношение.

Съществуват много методи за справянето с него, но един от тях се е запазил от хиляди години до днес - медитацията. Доказаната ѝ ефективност е причина тя да е обект на засилен интерес от много хора и особено активно трениращите.

А все повече внимание ѝ обръща и неврологията. С помощта на съвременните технологии и измервателни методи, невролозите доказват, че медитацията способства за постигането на фантастични резултати – забавяне на стареенето, ремоделиране на мозъка и дори регенериране на части от него. И за всичко това са ви необходими само няколко минути дневно!

Ето един кратък списък от пет причини, защо да медитирате:

1. Контрол върху стреса и тревогата

Най-всеизвестният резултат от медитацията е постигането на чувство за покой, както физическо, така и умствено.

Стресът идва от различни източници – физически, психически, емоционални и дори метаболитни. Но тъй като чувството за стрес се базира на преценката на индивида за моментната ситуация, повечето изследвания обръщат внимание на неговия ментален и емоционален аспект.

Изводите от тях са, че медитацията помага на хората да се чувстват по-спокойни и по-малко стресирани, както и да намалят случайните и несвързани мисли.

А колко време е нужно да отделяме за медитиране? Едно изследване сочи, че 25 минути на ден са достатъчни, за да отслабне чувството за стрес. Интересен момент от проведения опит е, че участниците имали по-високи нива на кортизол след провеждането на медитация. Вероятното обяснение е, че самото медитиране в период на висок стрес е стресово само по себе си.

2. Позитивно ремоделиране на мозъка

Преди се е смятало, че с настъпването на физическа зрялост, мозъкът и нервната система спират да се променят. Това вече не се счита за абсолютна истина и медитацията е сочена като мощен инструмент за постигането на положителни промени в мозъка.

В най-важното изследване по въпроса за момента беше установено, че осем седмици медитиране могат да доведат до нов растеж на кортикално сиво вещество, а именно там се случват по-сложните невронни дейности.

Какво по-точно става – увеличава се размерът на хипокампуса, а се намалява размерът на амигдалата. Хипокампусът е важен за емоционалния контрол, докато амигдалата е свързана със страха, тревогата и стреса. Така, чрез медитирането едновременно увеличавате ползите от една част от мозъка и намалявате вредите от друга.

3. Борба срещу стареенето

Високите нива на кортизол състаряват мозъка преждевременно, а постоянният стрес го принуждава да развива негативни адаптации.

Но чрез медитацията можете да забавите този процес. И не само това- възможно е да повишите и активността на специфични гени, имащи ключово значение за активирането на ензима теломераза, който регулира генетичните маркери за дълголетие, наречени теломери.

Теломерите действат като защитен слой върху хромозомата и поради това са свързани с клетъчното стареене, възпроизвеждането и запазването на генетичния материал. Накратко – медитирайте и ще остарявате по-бавно!

Друга полза от медитацията е кортикалното удебеляване на частта от мозъка, наречена инсула. Сред нейните функции е хомеостазата- балансът между автономните и висцералните функции на тялото; на практика, благодарение на този баланс ние се поддържаме живи.

4. Заострено внимание и фокус

Чрез медитиране, можете да намалите активността на системата в тялото, наречена DMN (default mode network). Тя е отговорна за разсейването и липсата на съсредоточеност. Докато тази система е активна, около 30% от времето си мислим за отвлечени неща, абсолютно несвързани с това, което вършим в момента.

Така, като намаляваме силата на DMN чрез медитиране, подобряваме концентрацията си- както като продължителност, така и като сила. Освен това, разсейващите мисли често водят до чувство за тъга, а фокусирането върху конкретните обстоятелства- до щастие.

5. Борба срещу депресията

Това е добре известен ефект от медитацията, който също е научно доказан. Възможно е и чрез медитиране да се преборите с пост-травматичния стрес и да редуцирате негативните му въздействия.

Научното обяснение е, че тези ползотворни ефекти са в резултат от удебеляването на сивото вещество и повишаването на хипокампалната активност.

И така, трябва ли да медитирате? По-правилният въпрос е, защо все още не сте започнали? Ще подобрите здравето си и ще постигнете успехи, не само във фитнеса, но и в живота като цяло. А какво се иска от вас в замяна? Просто няколко минути на ден!

Прочетете още:

Секс, медитация и мир

Да започнем деня с медитация

Медитация срещу грип

20 минути йога за остър ум

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

В каквa роля сте през тази учебна година?

Трите зодии, без които светът не би оцелял
Астрология

Трите зодии, без които светът не би оцелял

Светът е балансиран, защото е населен с различните представители на...

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам
Свободно време

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам

Днес решихме да ви припомним един текст, който ни показва...

Сексът, от който се страхуват жените
Свободно време

Сексът, от който се страхуват жените

Eдна от най-обсъжданите и най-скандалните теми - това е темата за...

Абонамент