Йога против високо кръвно налягане

Йога против високо кръвно налягане
Снимка: Thinkstock

Една от основните причини за високо кръвно налягане е стресът. 

Затова йога е много полезна. Тя помага да регулирате нивото на възбуда и напрежение.

Но ако причината не е само стрес и са ви предписани лекарства, се консултирайте със своя лекар - дали можете да използвате йога като допълнително средство.

Ако имате високо кръвно налягане, не трябва да загрявате прекалено много, да правите слънчевия комплекс и бързо коремно дишане. Трябва също да избягвате асани по гръб и корем и най-вече всички обърнати асани, като свещ, рало, стойка на глава и др., въпреки че в някои практики тези асани не се изключват, но само ако се изпълняват много правилно.

Какво от йога остава тогава? Чрез разтягане, медитация, дишане (пранаяма), овладяване на емоциите и релаксация бихте могли да повлияете положително на състоянието си.

Има много упражнения за разтягане. Те са полезни, защото освобождаването на мускулното напрежение ви прави по-способни да се отпуснете. Важното е да синхронизирате дишане с движение. Добре е  издишването да е по-продължително от вдишването и да става само през носа.

Ето някои разтягащи пози:

Повдигане на краката: От легнало положение с вдишване бавно повдигнете десния крак, без да го свивате в коляното, докъдето можете и не изпитвате болка в подколянното сухожилие. Издишвайки, го спуснете надолу.

От асаните съм се спряла на “странична извивка”, но добре повлияват също “главоколянна поза” и “кобра”. Те са полезни и при лека степен на затлъстяване и диабет.

Седнете на пода с изпънати напред крака. Вдишайте и издишайте така няколко пъти.

Сгънете левия крак и седнете близо до стъпалото му. След това прехвърлете десния наляво от левия, като стъпалото му опира в пода. Извийте се към коляното.

С лявата ръка обгърнете лявото ви коляно, а на дясната се подпрете и погледнете през дясно рамо. Задръжте първоначално около 20 секунди, като дишате нормално.

Повторете на другата страна.

Пранаяма (дишане): без притеснение може да правите пълно йогийско дишане и алтернативно дишане. За да не се повтарям, може да прочетете техниката им в комплекса за дишане и релаксация.

Тук ще ви запозная с едно друго полезно упражнение за дишане - ритмичното. Редовното му изпълнение предпазва от евентуални психични разстройства – стрес, нервност, тревожност, раздразнителност и други.

Казват, че най-подходящата поза за балансиране на кръвното налягане, е “полулотос” (“сидхасана”), но пък йогите не я препоръчват за жени. Затова заемете “турски седеж” или “лотос”. Издишайте.

Вдишвайки през двете ноздри, бройте бавно наум 4 секунди или четири удара на сърцето ви. Издишайте веднага отново през двете ноздри, като пак броите до 4.

Изпълнявайте това дишане 4 минути или няколко пъти дневно по 2 минути.

Накрая легнете по гръб за релаксация.

Отпуснете постепенно всяка част от тялото ви като започнете от краката и стигнете до главата. По-подробно описание за релаксацията прочетете отново в специалния анти-стрес комплекс.

Докато релаксирате, мислeте за нещо позитивно, слушайте отпускаща музика и си представяйте нещо хубаво. Релаксация може да правите по всяко време на деня.

Що се отнася до техниката за овладяване на емоциите, най-общо това представлява вашия начин да избягвате всички отрицателни силни емоции като гняв, паника, омраза, възмущение като си поставите за цел да не ги допускате в живота ви.

Прочетете повече за йогийския начин на живот и моралния кодекс на йога и се опитвайте да го прилагате в ежедневието ви.

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Каква зимнина ще правите това лято?

Абонамент