Да внимаваме с киселото мляко

Да внимаваме с киселото мляко
Снимка: Thinkstock

Киселото мляко се смята за една от храните с най-голяма хранителна стойност и с големи ползи за здравето. Широко произвеждан и употребяван на Балканите продукт, се прави и на много други места по света.

Полезната храна обаче може лесно да се превърне в нездравословен микс, ако не се внимава. 

Дори и да пропуснете очевидно вредния избор като "кисело мляко с натрошени бисквити" или "с карамелен сироп", има и други видове кисело мляко, пълни със захар и калории.

С толкова много възможности, които съществуват по рафтовете на магазините, как може да сте сигурни, че сте избрали правилно? Вижте някоолко съвета, предложени от grreporter и цитирани от Бгнес.

Натуралното е по-доброто
За приготвянето на кисело мляко са необходими само прясно мляко и два вида живи бактерии (Lactobacillus bulgaricus и streptococcus thermophilus), които превръщат прясното мляко в кисело чрез симбиотична връзка и този съюз между двете бактерии е ползотворен за тяхното оцеляване и ефикасност само когато са заедно.

След това вече може да се добавят много съставки, които му придават вкус - захар или някакъв плод. Избягвайте продукти, които имат много добавки, чиито имена дори се затруднявате да произнесете или не сте очаквали да видите в киселото мляко като хидрогенизирани мазнини или изкуствени подсладители.

Търсете добрите бактерии
Пробиотиците (добрите бактерии) са подобни на бактериите, които живеят в храносмилателната ни система и са основни съставки на киселото мляко. Доказано е, че те подпомагат храносмилането и здравето на червата. Но на пръв поглед парадоксално - те не се съдържат във всички продавани кисели млека. Някои компании подлагат киселото мляко на термична обработка, която убива бактериите - полезни или не - за да направят млякото по-трайно.

Снимка: Thinkstock

Калцият е важен
Киселото мляко е много богат източник на полезния за костите калций, но количеството му е различно при различните марки. Предпочитайте онова, което има поне 15% от препоръчителната дневна доза калций (която за възрастните е около 1000 милиграма).

Контрол над захарта
Опитайте се да намалите захарта. Не се уповавайте само на написаното на етикетите. Киселото мляко съдържа определен процент естествена млечна захар, известна като лактоза и съдържанието на захар, указано на етикета включва както естествената, така и добавената захар. Избягвайте продуктите, при които захарта е първата или втората съставка в списъка по присъствие.

Без изкуствени плодове
Най-доброто, което можете да направите е да добавите сами пресни плодове към обикновено кисело мляко. Ако все пак си купите готово кисело мляко с плодове, проверете съставките и избягвайте млека с добавени захари. Възможно е киселото мляко да съдържа само смес от захар и оцветител, или "натурален" сок.

Снимка: Thinkstock

Мазнините не са страшни
Ако изберете обезмаслено мляко може да намалите калориите и наситените мазнини. Но внимание! "Обезмаслено" не значи винаги ниско калорично, тъй като много обезмаслени млека имат твърде голямо количество захар. Предпочитайте онези, които получават по-голямата част от сладостта си от истински плодове или опитайте да добавите една лъжица мед към обикновено обезмаслено мляко.

Снимка: Thinkstock

Ако предпочитате вкуса на кисело мляко с по-високо съдържание на мазнини, можете да изберете такова с 1% или 2% масленост. Новите данни показват, че наситените мазнини в млечните продукти може да не са чак толкова лоши.

Например, проучване от 2011 на Brown University показва, че потреблението на млечни продукти не е свързано с опасността от сърдечна недостатъчност, вероятно защото има и други защитни хранителни съставки, които уравновесяват последиците от наситените мазнини.

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Четете етикетите внимателно
За щастие, лесно можете да видите дали киселото мляко съдържа допълнителни пробиотици, тъй като това е описано на етикетите. Има и кисели млека с допълнително добавени живи микроорганизми, за да се увеличи полезността им. Проучването на пробиотиците все още е в развитие. Едно кисело мляко, което съдържа повече пробиотици не е непременно най-доброто.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент