Да правим йога с децата си

Да правим йога с децата си
Снимка: Личен архив

Здравейте, малки и големи приятели на йогата!

Днес ще ви разкажа малко повече за новия ми диск "Моята програма - йога за родители и деца", както и за ползите от йога, правилата и идеите, които ви предлагам.

Дискът съдържа 3 кратки програми.

Първата заснех, когато дъщеря ми беше на 5 месеца. Използвайте я като идея за игра с елементи на йога между вас и вашето бебе. Докато вие тренирате, на бебето ви също ще му бъде забавно да се включва.

Втората програма е за деца между 3 и 5 годишна възраст. Дъщеря ми в момента на снимките е на 2 години и 8 месеца.

Хубаво е при по-малките всичко да бъде представено под формата на игра или приказка. Така че, казвайте им, че ще играете заедно, а не че ще учите йога или упражнения. Важно е, че и вие участвате в тази игра. Разказвайте им вашата приказка. Измислете ваше пътешествие. Нека детето ви понякога да избере къде иска да отидете. Може да бъдете навсякъде. Вкарвайте всеки ден по нещо ново като интересна информация – за животните, за мястото, което изберете и за всичко, което се сетите и е подходящо за възрастта му. Може да използвате и играчки – животни, каквито имате у дома. Повечето от йога позите в превод на български съответстват на имената на животни. Използвайте това!

Прекарвате страхотно времето си заедно! Колкото продължи – толкова. 15 -20 минути са напълно достатъчни. Не е важно дори точно как ще назовете йога позите. Оставяйте децата да ви учат. Тяхното въображение е по-развито и интересно.

Третата програма е за деца между 5 и 8 годишна възраст. Направете йогата отново като игра, но следвайте елементарното правило - да не правите нищо насила. Йога не е съревнование. Тя е подходяща за всички деца, независимо от пола, килограмите и възрастта им.

В тази трета програма участва синът ми, който в момента на снимките е почти на 6 г. В началото той показва един примерен загряващ комплекс. След него преминаваме към йога позите. Включете различни видове - равновесни, за гъвкавост, седящи, усукващи. Оставете децата да ги правят, докъдето могат.

Старайте се да редувате навеждащи напред с навеждащи назад, по-динамичните с по-статични.

Направете и няколко упражнения заедно.

Знаете, че при децата невинаги се получава, както вие искате. Ако почувствате, че се отегчават, значи е дошло време да разнообразите играта, да ги оставете те да ви насочат или да приключите.

Ние обичаме да играем заедно и на ”танцувай и замръзни“. Скачайте, движете се, танцувайте. И тук точните пози не са чак от такова значение. Оставете детето ви да се забавлява. Може да използвате и карти за йога, като всеки играч трябва да изпълни тези асани, които изтегли. Те са подходящи и за деца, и за възрастни, независимо от това дали са практикували йога преди. С тях децата се учат, докато играят.

Включете и няколко упражнения за дишането. На тази възраст, от 5 до 8 години, 3 упражнения са достатъчни.

Завършете с релаксация. Научете детето да се отпуска и почива.

Ако разпалите интереса на вашите деца към йогата, потърсете специални курсове за йога за деца, за родители и деца, или детска градина и училище, в което е включена. В по-нататъшното им занимание ще обърнат внимание на правилното дишане, контрола върху него, концентрацията на вниманието в отделните области на тялото и какво дава всяка асана – на кои органи влияе и как променя състоянието им. Това е следваща стъпка, за която ще ви е нужна помощта на йога инструктор.

Като цяло физическите упражнения са толкова важни, колкото и другите дейности, защото правят децата жизнени и уравновесени.

Йога е създадена за всички възрасти, но ранното навлизане в нея помага на детето да стане здраво и силно. Практикуването ѝ от най-малките може да помогне изключително много във формирането на характера на детето. Добре повлиява на силни емоционални състояния, като агресия, тревожност и др. и така изгражда уравновесена личност и по-стабилен характер, като създава баланс между тялото и ума.

Детето се приучава на дисциплина, самодисциплина, постоянство и стремеж към съвършенство.

Увеличава се също концентрацията на вниманието му.

Позите предотвратяват гръбначните изкривявания и развиват гъвкавост.

Дихателните упражнения пък допринасят за емоционалното равновесие и за развитието на ума. Значително подобряват дихателния капацитет на децата и водят до намаляване на заболяванията на горните дихателни пътища.

А чрез релаксацията по естествен начин се научават да се освобождават от напрежението и стреса.

Няма правило къде да тренирате. Нужно ви е малко пространство навън или проветрена стая и удобна постелка или килим.

Добре е децата да посетят тоалетната преди това и да започнете играта най-малко 2 часа след основно хранене.

Напомнете им, че вдишването и издишването по време на йога са през носа. Оставете ги да тренират според възможностите им, без сила, без напрежение. Докъдето гъвкавостта им позволява.

И помнете, че всичко, от което се нуждаете, е малко време и много желание за забавление.

И не на последно място - търсете уникалния подход към вашите деца. Йога е само вашето време. Играйте с тях! Животът е забавен! Да отгледаме здрави и добри деца! Пожелавам ви го!

За информация за йога курсовете, които водя, постете фейсбук страницата ми ТУК или личния ми сайт svetlaivanova.com.

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfocompany.bg.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент