Загадката на Марс, която учените не успяват да разгадаят

Снимка: iStock

Загадката с метана на Червената планета продължава - след като преди седмица марсоходът "Кюриосити" отчете рекордно високи нива в атмосферата, сега се оказва, че газът е "изчезнал".

За роувъра "Кюриосити", който изследва Марс от 2012 г., изминалите дни бяха доста натоварени. След като марсоходът отчете рекордно високи нива на метан в атмосферата на Червената планета, от НАСА преустановиха останалите му научни занимания, за да се фокусират върху откритието. Данните от последвал експеримент, получени от американското космическо управление в понеделник, показват, че метанът на практика е "изчезнал".

Новината за отчетения рекорден "скок" в нивата на метан в атмосферата на Марсочаквано предизвика вълнение. Мнозина предположиха, че високото атмосферно съдържание на газа може да е индикация за живот на Червената планета. На Земята метан произвеждат много живи организми, сред които микроби.

Снимка: iStock

Пол Махафи от космическия център "Годард" на НАСА обясни, че миналата сряда марсоходът "Кюриосити" е отчел необичайно високи нива на метана по време на рутинен тест за проверка на концентрацията му в атмосферата. Според получените данни нивата на газа са били 21 части на милиард - около три пъти по-високи от отчитаните преди. През 2013 г. "Кюриосити" и "Марс Експрес" на Европейската космическа агенция (ЕКА) отчетоха покачване в нивата на метана, равняващо се на 7 части на милиард и продължило два месеца, припомни в. "Ню Йорк таймс".

Снимка: iStock

След откритието плановете на "Кюриосити" за уикенда "пропаднаха", за да може марсоходът да повтори експеримента. Новите данни показват, че концентрацията на метана е спаднала до базовото си ниво от под 1 част на милиард. Оповестявайки вълнуващата вест за рекордното повишение на газа, от НАСА предупредиха, че то вероятно е преходно, както и че "Кюриосити" не разполага с необходимите инструменти, за да различи дали метанът е с биологичен или геоложки произход.

Снимка: iStock

Означава ли нещо метанът за живот на Марс? Не много. Въпреки че наличието му беше потвърдено, на този етап източникът му остава мистерия, която може да бъде разрешена от бъдещи мисии до Червената планета. "Загадката с метана на Марс остава. Мотивирани сме повече от всякога да продължим измерването на газа на Червената планета и да разберем поведението му в марсианската атмосфера", казва Ашуин Васавада от Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА в Пасадена, където е конструиран "Кюриосити".

Снимка: iStock