Време за четене: „Смърт край реката“

книга
Снимка: Издателство Еднорог

Сравнявана с едни от най-добрите британски автори на криминални романи от 30-те години на миналия век като Агата Кристи и Дороти Сейърс, Мейвис Дориъл Хей жъне успех още с първия си роман „Убийство в метрото“, публикуван през 1934 г. Година по-късно излиза „Смърт край реката“, който затвърждава класата ѝ и се радва на още по-голям интерес.

В мрачен януарски следобед четири студентки от оксфордския колеж „Персефона“ се събират край реката, за да основат свое тайно общество. Целта им е да обединят сили срещу най-мразения човек в колежа – счетоводителката госпожица Денинг. Срещата на момичетата е прекъсната от появата на плаващо по реката кану. То принадлежи на госпожица Денинг, а в него е... нейният труп.

Първоначалните подозрения на полицията са, че смъртта е настъпила в резултат на шега със злополучен изход. Находчивите момичета обаче имат своите подозрения и решават да вземат разследването в свои ръце. Оказва се, че мис Денинг не е била любимка нито на възпитаничките в колежа, нито на двама от местните земевладелци, с които е била в открит конфликт. Така че заподозрените за убийството й явно са прекалено много.

Студентките от „Персефона“, а впоследствие и пристигналият детектив от Скотланд Ярд трябва да проверят витаещите в колежа слухове за смъртта на мис Денинг. Проблемът е в противоречивите показания на много от свидетелите и в донякъде аматьорския подход на младите детективки. Ключът към разкритието на убиеца се крие в смущаващи тайни от миналото на жертвата. Тези тайни изплуват в най-неподходящия момент, но в крайна сметка ни отвеждат до изненадващия финал.

Както и в първия роман на Хей „Убийство в метрото“, жертвата и в „Смърт край реката“ е една принципно неприятна личност. Отново се срещаме и с някои от героите от знаменития дебют на авторката, която за пореден път демонстрира завидно чувство за хумор и усет за изграждане на криминална интрига. Романът ѝ възстановява достоверно атмосферата на онези години и е класическа британска мистерия, развиваща се сред „замечтаните кулички“ на красивия Оксфорд и безбройни чаши чай.

„Очарователен криминален роман, четящ се на един дъх и възхитителен пример за Златната ера на британската криминална проза.“ - Oxford Times

 

„Стилът е изчистен и съобразен с времето си, но придава на романа истински чар. В него няма кървища, но има толкова ретро детайли, които гарантират абсолютна наслада.“ - The Lady

книга
Снимка: Издателство Еднорог

Книгата, издадена у нас от „Еднорог“, е част от поредицата на Британската библиотека, представяща забравени шедьоври от златните години на британската криминална проза с тематично изработени оригинални корици. Несправедливо пренебрегнати и неоценени навремето, много от тези заглавия не са били издавани повторно след края на Втората световна война. Всяка книга излиза с предговор от съвременен писател на криминални романи.

Стивън Бут разказва любопитни подробности за авторката, която явно се е вдъхновила за „Смърт край реката“ от следването си в колежа „Сейнт Хилда“ – колеж, дал на света още две прочути авторки на криминални романи, а именно Ф. Д. Джеймс и Вал Макдърмид. Следващото заглавие от същата поредица ще бъде „Убийство в Пикадили” от Чарлс Кингстън. 

Мейвис Дориъл Хей е сред най-ярките автори от „Златната ера“ на британската криминална проза. Името ѝ не е толкова популярно днес, защото публикува само три романа в този стил през 30-те години на 20 век. Те обаче се радват на изключително радушен прием, а „Убийство в метрото“ е първият от тях, излязъл през 1934 г. 

Хей завършва университета в Оксфорд през 1916 г. Тя проявява интерес към занаятите и занаятчийството и издава няколко книги през 20-те години в съавторство с Хелън Елизабет Фицрандолф, част от поредицата „Земеделие и занаяти на Англия и Уелс“. През 1929 г. Мейвис се омъжва за Арчибалд Мензес Фицрандолф, брат на съавторката ѝ и син на богат канадски банкер и собственик на дъскорезници.

Скоро след сватбата Хей решава да смени амплоато си и да пише криминални романи. При дебютния си роман тя взема присърце златното писателско правило „Описвай познатото“. По онова време тя и Арчибалд живеят на „Белсайз Лейн“ в Северен Лондон: едва на стотина метра от мястото, където е извършено престъплението в „Убийство в метрото“. 

През 1935 г. излиза вторият роман на Мейвис „Смърт край реката“, който също постига голям успех. За съжаление, след третия си роман тя решава да постави край на своята кариера в жанра. Няколко години по-късно съпругът ѝ загива по време на Втората световна война, като преди това писателката губи и тримата си братя при трагични обстоятелства. Впоследствие тя се завръща към първата си любов – занаятите – и публикува последната си книга в тази област през 1972 г. 

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти