Театър, който задава въпроси

Театър, който задава въпроси
Снимка: netinfo

Крeмена Димитрова

Пиша този текст в навечерието на втората Нощ на театрите (15 ноември), която тази година е част от голямата международна нощ, и искрено се надявам, поне тогава да дръзнете да погледате и преживеете малко повече от изкуството на Мелпомена.

Не знам как си избирате заглавие, но знам, че тези спектакли, за които ще ви разкажа сега, не са в графата “нещо за разтоварване“.

Дори, напротив. Знам, че някои от вас ще кажат, че след всичката гадост по телевизиите, след цялото напрежение в офиса и негативизъм по улиците, им се иска нещо приятно, леко, неангажиращо, малко по-така. На тези от вас ще кажа: има два вида театър – ангажиращ и неангажиращ. Като във връзките между хората. Този театър, който ти задава въпроси и те кара да мислиш, държи те отговорен, съпричастен и те прави съучастник, е театърът, който предпочитам и за чиито най-нови заглавия ще ви разкажа сега.

Ще започна със спектакъла ”Първият мъж“ от Елена Исаева, режисьор Кристиана Бояджиева.

Девет години в сърцето на една актриса узрява идеята за този проект . Девет години тя не се отказва да реализира една своя мечта. Защото това, което не ѝ дава мира, е как театърът да е по-човешки, по-истински, по-жесток, ако щете. Защото само жестокостта му, шамарът, който може да ни зашлеви, може да ни изкара от унеса на удобното ”мен-това-не-ме-засяга”. Въпреки че темата е като извадена от актуален репортаж по телевизията, с който някоя фондация ще отчете дейност, тук всичко е до болка истинско и разтрисащо. Спектакълът се вглежда в най-тъмните кътчета на женската душа, там, където тя крие страшните си и срамни тайни. Тайни, които тя не смее да признае дори и пред себе си, но тайни, които я дамгосват за цял живот.

В пиесата са вплетени три истински истории на жени, пострадали от психологическо и сексуално насилие. Трите жени са интервюирани в Русия в зряла възраст и техните истории разказват за най-важния период от човешкия живот, а именно детството. Разказът е разделен на две части и във втората част става ясно, че насилието, което са преживели, им е било приложено от собствените бащи. 

Екипът на проекта има желание с този спектакъл да насочи вниманието на зрителите към един проблем, много болезнен за цялото общество, а именно сексуалното насилие над деца в семейството. При всяка от трите героини то протича по различен начин и води до различни последствия. Факт е обаче, че ролята на семейството често пъти остава на заден план и ние като родители омаловажаваме значимостта на своите действия върху съдбите на децата си. А когато в семейството е наложено и психологическо и сексуално насилие, то нещата като резултат за жертвите наистина са много сериозни.

Актрисите  в спектакъла Ива Огнянова, Вероника Янакиева-Христова и Геновева Крумова разказват тези три истории като три изповеди, без излишно театралничене. Те са максимално близки до преживяното, благодарение на усилията си в изграждане на достоверни портрети, използвайки помощта на психологическа литература и консултации със специалисти.

Спектакълът се играе в Учебен театър на Нов Български Университет.

Близък като техника и въздействие е спектакълът на Ованес Торосян ”Мечтата на Наташа“ от Ярослава Пулинович, който ще има своята премиера в Народния театър точно в Нощта на театрите на 15-ти ноември. Текстът много напомня документалната драма, станала толкова популярна напоследък, и отново разказва три покъртителни  истории на момичета в трудна възраст, с тежки психологически проблеми, неща, които ни заобикалят и които. като че ли се правим, че не забелязваме.

Да припомня, че Ярослава Пулинович е авторката на ”Жана“, спектакъл на Явор Гърдев в същия театър. Самата Ярослава е много млада, но вече доста популярна в родната Русия, но и в Европа. А спектакълът е дебют на уникалния актьор Ованес Торосян, който се оказва изключително талантлив и като режисьор. Трите прекрасни актриси София Рухова, Милена Ерменкова и Ася Димитрова са безупречни и правдиви в изграждането на автентичните образи на своите героини.

За какво мечтае едно 15-годишно момиче – да бъде звезда, да има гадже, да бъде обичано, да не е само, да не бъде унижавано, да намери себе си? Всяка от нас, момичета, е Наташа. И всички ние мечтаем за близост. Само че близостта има различни измерения.

Третото заглавие, което със сигурност  няма да ви остави безразлични, е един моноспектактъл, дело на актьора Михаил Милчев, казва се ”Мадам Мишима“,  автор е Елена Алексиева, а режисьор - Калин Ангелов. Представлението се играе в малката зала на театър ”София” и ни пренася в затворническа килия (сценография Никола Налбантов), където можем да станем съпричастни към изповедта на един/една влюбен в смъртта ангел/секундант на избраното от небезивестния писател Юкийо Мишима сепуко. 

Чуден, чуден актьор е Михаил Милчев – готов не само да влезе в костюма на гейша, но и да изпълни всяка своя клетка и жест с японски минимализъм и стаена експлозия от чувства. Силен текст, необичаен, различен, нищо общо с хленченето на дребно и злободневните теми. Както много пъти е доказвала Елена Алексиева, висотата на съжденията идва от летвата на собствените ни интереси и способност да се надскочим. Адмирации и за прецизната режисура на Калин Ангелов, който пък се прочу с друг много успешен моноспектакъл – ”Глас“ на Ивана Папазова.

Макар и твърде екзотичен за популярния вкус на болшинството зрители, спектакълът респектира с професионализъм и честност.

И ако вие сте от хората, които предпочитат уникалното изживяване пред поредното развлечение, то тогава запомнете тези заглавия и се сдобийте с бюлетина за гласуване в касите на съответните театри

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти