Людмила Филипова: "Да пишем за читателя, а не за себе си"

Людмила Филипова
Снимка: БГНЕС/Стефан Джамбазов

На нощното й шкафче откриваме целия свят. Би се срещнала с Левски, но запази само за себе си какво ще го попита. Щастлива е, че и нейният 5-годишен син Константин е запленен от четенето. Смята, че българските писатели е крайно време да започнат да скачат според световната летва, без да се дразнят да бъдат комерсиални. Разкрасява се с добри емоции и не би писала история по поръчка, независимо срещу каква сума.

Людмила Филипова е родена през 1977 г. в София. По образование е икономист и е работила в различни компании. Същевременно натрупва богат журналистически опит в редица телевизии и печатни медии. Участвала е в няколко детски филма, сред които са: "Куче в чекмедже" (1982 г.), "Денят не си личи по заранта" (1984 г.), "Търси се съпруг за мама" (1985 г.). През 2006 г. прави своя литературен дебют с романа "Анатомия на илюзиите", а оттогава е издала седем книги, които бързо се превръщат в бестселъри.

През 2008 г. е номинирана за втория кръг на европейския конкурс "Prix du Livre Europeen", а в началото на 2009 г. е номинирана и за полуфинала на американската литературна награда "Hidden River". Същата година завършва и програма по творческо писане в Оксфордския университет. Има договори за издаването на своите романи в Русия, Италия и Турция.

През октомври 2011 г. екип на британската телевизия "WAG TV" пристига в България, за да заснеме документален филм за "Нешънъл джиографик" ("National Geographic"), базиран на сюжет и факти от романа на Людмила Филипова "Мастиленият лабиринт". Внучка е на министър-председателя на България от 1981 г. до 1986 г. Гриша Филипов.

-
Новият ви роман се казва "Печатна грешка". А вие какви грешки се стараете да не допускате в живота си?
- Да не правя на другите онова, което не искам те на мен да сторят. Старая се да не се взимам много насериозно и да не се вживявам в ролята на център на света. "Печатна грешка" е сатирична и забавна книга, но през смешното, абсурда и иронията разглежда изключително важни, наболели проблеми на съвремието ни, българина и човека.

- В кой образ от книга бихте се превъплътили и защо?
- Много са любимите ми герои – като почнеш от бактериите, та чак до Господ. И всеки си има плюсовете да бъде себе си. В сатиричното филмче и трейлър към книгата аз се въплъщавам в репортерката Мая. Малко по-трудно бих влязла в кожата на мъж, куче, топ юрист от сатурновите пръстени, да не говорим за чувствителна, но леко депресивна тоалетна, сюрия морски свинчета, мушкатото – бог, Аполон, роботът телохранител или Вселенски президент. От историята излиза, че най-лесно се живее в ролята на Господ, песента на Валя Балканска, българския премиер и марсианските бактерии. А най-трудно би било в кожата на Йода и на главния герой Лефер Балкански, който в началото просто мечтае да е писател и да го забележи възлюбената му Мая. А Брад Пит, Джон Траволта и китайците просто не осъзнават какви ги забъркват.

- Мислите ли, че електронните книги скоро ще изместят хартиения им събрат и какво е мнението ви за подобни нови технологии в четенето?
- Срещу технологичната революция никой не може да се бори, освен изчерпващите се петролни залежи. Добра или лоша - случва се. Хубавото на книгата обаче е, че тя е история в думи и остава такава без значение дали е хартиена, електронна или аудио.

- Какво има на нощното ви шкафче?
- На пръв поглед – светът. При по-детайлно вторачване се вижда всичко, без което не мога. Като изключим хората, разбира се.

- Защо според вас книгите ви са толкова четени? Имате ли принципи, които винаги следвате при писане на дадена история, за да е четима, и дразни ли ви определението "комерсиален автор"?
- Пиша за истории, които бих чела, бих преживяла и в които вярвам, че читателят има какво да намери. А терминът "комерсиален автор" е измислен от някой, който се дразни, че не е достатъчно комерсиален. В световната практика няма "комерсиален автор" и некомерсиален – има търсен и нетърсен, четен и нечетен. А кой ще е такъв, зависи само от читателя, произведението и времето. Някога Стайнбек и Достоевски също били считани за комерсиални, макар терминът тогава да се е използвал положително. Подобни щампи обаче днес съществуват предимно сред комплексирани общности и показват слабостта на хората. Колкото по-освободена от комплекси е една нация, толкова повече хора приемат, че има книги и книги, филми и филми, песни и песни, хора и хора – всеки има място под слънцето и заслужава уважение. И това не притеснява никого. Най-важното е все повече български автори да скачат според световната летва и да пишат за читателя, не за себе си.

- Вие сте се занимавали с маркетинг, икономика, пиар и сте работили в различни печатни издания като журналист, а да не забравяме и няколкото ваши роли във филми, когато сте били дете. Ето сега пак сте в медийната сфера с предаването "Високи токчета" по bTV. Пишете романи, увличате се и по рисуването. Имате ли желание да се занимавате с още нещо?
- Икономист съм по образование и професия – маркетингът е гърбът на икономиката, а пиарът е елемент от него. Писател и художник съм по душа от има няма 30 години, а в медиите се изявявам от 15 години. Започнах в "ТВ Триада", когато търсех работа като студентка. Тази телевизия по-късно се вля в bTV. Всички хора носят разнообразни умения и интереси в себе си, от които не бива да се страхуват или да се ограничават, а да ги развиват в различно време и ситуации.

- Имате син Константин. Как ще реагирате, ако след време у него така и не се породи интерес към четенето на книги, както между впрочем се случва при болшинството от подрастващите?
- Ще се наложи да проявя разбиране към особеностите на новото поколение. Засега обаче 5-годишният ми син проявява невероятен интерес към книгите и сам моли да го учим да чете и смята. Опитва се дори да се научи да пише. Впечатлява ме как полага всички усилия да измисли сам с буквите, които познава, как да напише любимия си кораб "Титаник". Иначе реди букви всекидневно. Едва ли ще имам тревоги в това отношение, защото съзнателно или не децата копират родителите си. Баща му и аз четем и пишем доста често, а той ни имитира.

- Ние сме женски сайт. Имате ли процедура-патент за разкрасяване. Не мога и да не Ви попитам и как да поддържате дългата си коса във форма?
- Не, нямам такава процедура освен може би, че ми се иска да пия повече вода, стремя се към добри емоции, разходки сред природата, толерантност към хората и обич към животните. Доказано е, че тези неща влияят на външността. Е, да, доказали са и че десетки козметични марки постигат същия ефект, но първият е доста по-финансово изгоден. От козметиката – веднъж на ден използвам лек хидратиращ крем. А грижата за косата ми се изразява в това да не й правя нищо. Сешоар съм ползвала 10 пъти в живота си. Когато се сетя (веднъж в годината), я мия с жълтък.

- Имали ли сте предложение да бъде направен филм по Ваша книга, и ако да, кога може да очакваме неговата екранизация?
- Да. Предлагали са ми почти за всички книги, но до момента имам договори и сериозни проекти за филмиране на романите ми "Анатомия на илюзиите", "Червено злато" и "Стъклени съдби". Със срок обаче е невъзможно да се ангажирам, тъй като процесите на финансиране и филмиране са твърде сложни.

- Мислите ли вече над сюжет за следващия Ви роман?
- Всекидневно.

- Песента, книгата и филмът, които Ви описват най-точно са...
- Няма как да избера по едно заглавие. Дори пет не стигат.

- С коя известна личност, независимо от сферата и времето, в което е живял/а, бихте се срещнали и какъв въпрос бихте му/й задали?
- Васил Левски. А въпросът ми е личен.

- Бихте ли написали роман по поръчка от някого?
- Не. Но ако нечия идея изключително ми допадне, бих я разработила.

* Трейлър към най-новия роман на Людмила Филипова "Печатна грешка" може да видите ТУК.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти