Колко пъти се е случвало вашето дете, с най-сериозния тон, на който е способно, да ви направи забележка, че хвърляте пластмасовата бутилка в грешната кофа?
Или пък да донесе от училище гордо смачкан кен и да ви обясни: „това е за жълтия контейнер, мамо“.
Това е онзи странен, но прекрасен момент, в който осъзнаваш, че малките хора у дома знаят нещо повече от теб, нещо важно. В живота ни на възрастни, изпълнен със задачи и срокове, именно децата ни дърпат за ръкава и ни напомнят: „Хей, ами планетата?“.
И ако се оставим този детски ентусиазъм да ни зарази и нас, кой знае - можем да участваме лично в промяната, която искаме да видим в света.
Точно тази чиста детска енергия е вдъхновила кампанията „Екоклас“ – една съвместна инициатива на Екопак България и Unilever България - производител на марките Dove, Rexona, Axe, Domestos, Cif, Coccolino, Vaseline, Tresemme, Clear, Hellmann's, Omo и Savo.
Това не е просто поредният училищен проект, а истинско зелено движение, което показва на децата от 1. до 12. клас, че грижата за природата носи най-сладката награда.
Механизмът е лесен: класове от цялата страна се състезават в събирането на пластмасови бутилки и алуминиеви кенове. Най-активният клас във всяко от участващите училища печели среща на живо с любим инфлуенсър и още куп изненади.
Тази година в надпреварата се включиха училища в Бургас, Шумен, Димитровград, Хасково, Монтана, Пловдив, Пазарджик, Русе, Видин и Червен бряг, давайки шанс на хиляди деца да станат посланици на промяната.
За осъществяването на такива кампании е важно и участието на отговорни компании като Unilever. За тях “устойчивост” не е просто модерна дума. Като производител на продукти с рециклируеми опаковки, те знаят, че тяхната отговорност не свършва на рафта в магазина. С подкрепата си за „Екоклас 2025“ те не просто подкрепят кампания, a инвестират в мисленето на бъдещите поколения и показват, че когато бизнесът има кауза, той може да бъде невероятна сила за добро.
А резултатите? Те са повече от вдъхновяващи! Ефектът от „Екоклас“ отеква далеч извън училищните дворове. Пролетното издание на кампанията събира 12 тона рециклируем отпадък, а есенното – 16. Общо тази година кампанията е събрала 28 тона рециклируем отпадък.
Статистиката е категорична: само за първите три месеца на 2025 г., докато кампанията тече, от жълтите контейнери в участващите градове са събрани 99 тона отпадъци! Това е с цели 11% повече спрямо същия период на миналата година, когато кампанията не се е провеждала.
Казано по-просто: инициативата, водена от децата, е вдъхновила и нас, възрастните, да бъдем по-отговорни и е допринесла за допълнителен 6% (тъй като годишният ръст на рециклирането възлиза на около 5% годишно) цялостен ръст в рециклирането. И това дори не включва тоновете отпадъци, събрани лично от малките еко-герои!
Така че следващия път, когато детето ви направи забележка къде да изхвърлите бутилката, не се сърдете. Усмихнете се! То не просто повтаря научен урок. То ви кани да бъдете част от нещо по-голямо – бъдеще, което създаваме заедно, още днес.
А сега е ваш ред!

