Чародеят на илюстрацията

Стилът на художника е отличителен и емблематичен
Снимка: artplostad.com

Мария Николова

Спомняте ли си картината “Обесването на Васил Левски”, запечатала една от най-трагичните сцени в българската история – Апостолът на свободата в усойния  февруарски здрач и страховити преспи до колене? Мрачното, но въздействащо изображение, пред което никой българин не е оставал равнодушен, е творба на художника Борис Ангелушев.

Талантливият творец е роден на 25 октомври 1902 г. в гр. Пловдив. Още като малък започва да рисува по тетрадките на по-големия си брат Живко, а баща му е първият човек, който го насърчава да развива уменията си. Атмосферата на взаимност в семейството спомага за израстването на Борис Ангелушев  като човек и художник.

Двадесетгодишен той заминава да учи в Германия “Приложна графика”, след като спечелва конкурс по история на изкуството. Там започва да илюстрира “Арбайте илюстрирте цайтунг”, който е трибуна на прогресивния немски печат и излиза в огромен тираж на няколко езика.

В тези години младежът създава карикатури и сатирични рисунки, насочени срещу зараждащата се тогава хитлеристка идеология под псевдонима Бруно Фук. Благодарение на  отявлените си антифашистки възгледи Борис Ангелушев е принуден да напусне Германия.

Завърналият се в Родината млад художник е в разцвета на творческия си порив и продължава да се развива главно като илюстратор.

Неговите рисунки са на корицата на “Моторни песни” на Никола Вапцаров, Вазовата “Немили – недраги”, “Приказки от Ханс Кристиян Андерсен”, “Чичо Томовата колиба”, “Принцът и просякът”, както и емблематичната книга на Алеко Константинов “Бай Ганьо”.

Неговото творчество е новаторско за времето си и поставя основите на оригинален стил на оформление на книгите, като не се ограничава само с илюстрирането.

Той  работи и върху създаването на нови шрифтове, утвърждавайки концепцията за цялостното въздействие на една книга, включващо оформление, корица, илюстрации, текст и шрифт.

Освен това  Борис Ангелушев рисува и живописните си платна “Аспаруховата конница минава Дунава”, както и споменатата по-горе “Обесването на Васил Левски” – картини, подвластни на историческата тематика и носещи несъмнено патриотичен заряд.

По негов дизайн са изработени и отпечатани многобройни пощенски марки, които той рисува на принципа на гравюрата или с мека четка. Негови творения са  корицата на първия брой на сп. “Жената днес” в далечната 1945 г.

След  1960 г. илюстрира научнопопулярна и научнофантастична литература, както и графичното оформление на първите броеве на сп. “Космос”.

Борис Ангелушев умира на 24 август 1966 г., а две години по-късно Съюзът на българските художници учредява награда на негово име за принос в изкуството на книгооформлението като признание за безспорните му постижения, талант и новаторство в този раздел на изобразителното изкуство.

В края на октомври се навършват 110 г. от рождението на именития художник, който с право може да наречем Чародей на българската илюстрация, защото ако текстът  на една книга е храна за душата, то нейните илюстрации са храна за очите и сетивата и вдъхват живот на героите и образите в печатното издание.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Колко чифта обувки имате в гардероба?

Трите зодии, без които светът не би оцелял
Астрология

Трите зодии, без които светът не би оцелял

Светът е балансиран, защото е населен с различните представители на...

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам
Свободно време

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам

Днес решихме да ви припомним един текст, който ни показва...

Сексът, от който се страхуват жените
Свободно време

Сексът, от който се страхуват жените

Eдна от най-обсъжданите и най-скандалните теми - това е темата за...

Абонамент