Яна Алексиева, Асоциация „Родители“: Децата учат най-добре, когато могат да пипнат, опитат и преживеят знанието

Платена публикация

Яна Алексиева, Асоциация „Родители“: Децата учат най-добре, когато могат да пипнат, опитат и преживеят знанието
Снимка:

За повечето деца днес плодовете и зеленчуците идват от рафта в магазина, а не от дървото или от земята. Малчуганите все по-рядко имат възможност да наблюдават как расте храната, преди да се сложи на масата у дома. Увеличаващата се дистанция между човека и природата показва колко е важно децата да учат не само с ума, но и с ръцете, очите и сетивата си – чрез допир, опит и разбиране. Именно такава възможност дава „Фермата на Lidl“, място, където децата могат да засаждат, да наблюдават растежа, да се грижат за растенията, да подготвят градината за зимен сън и по този начин да придобиват полезни знания и умения. Проектът е част от дългосрочната политика на Лидл България #ХраненеСмисъл, насочена към насърчаване на информиран и осъзнат избор на храна и устойчиви навици още от най-ранна възраст.

Зад образователното съдържание на проекта стои Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“, която разработва програмата заедно с екип от експерти в различни области.

С нея разговаряме за идеята и подготовката на образователния център, който ще бъде част от социално отговорния проект на Лидл България.

Яна, какво ви мотивира да се включите в проект като „Фермата на Lidl“ и с какво той е различен от предишните партньорства с Lidl?

„Фермата на Lidl“ е едно чудесно продължение и надграждане на партньорството ни през годините. Това е изключително вълнуващо и смислено начинание и вярваме, че ще е полезно за много деца, учители и родители. Проектът е голям и мащабен. В своите ценности и философия е заложил знания и умения, стъпили здраво на науката за храната, природата и баланса. В екипа са експерти като доц. Десислава Димитрова и агрономът Теодор Насър. От Асоциация “Родители” разпознаваме градината и бъдещия образователен център към нея като място, в което децата ще учат по различен начин, ще могат да градят общности и силни връзки не само с природата, но и помежду си. Имаме големи планове за разнообразни програми.

Снимка:

Напролет „Фермата на Lidl“ ще отвори врати за училища от цялата страна и това е много ценно като възможност. Храната има много силно влияние и не бива да я пренебрегваме като възможност за учене и преживяване – тя сплотява, дава здраве и трябва да познаваме не само пътя на нейното създаване, но и как да я употребяваме осъзнато. Затова е много важно да отворим възможности за такива разговори с децата. Всеки може вкъщи да нареже 3-4 сорта ябълка и с цялото семейство да ги опитат, за да усетят колко различни вкусове имат, макар всички да са ябълки.

Образователните материали във „Фермата на Lidl“ ще залагат на сетивността и културата на храненето. Защо избрахте този подход и как очаквате той да повлияе на децата?

Екипът на „Асоциация Родители“ работи от години с децата и значимите възрастни за тях – родителите и учителите. Винаги сме залагали на програми, които позволяват учене чрез преживяване, възможност за опит и дискусия. Нямахме съмнение какъв подход да приложим в създаването на образователните материали. Целта ни е децата да попаднат в едно пространство, в което да експериментират, да дискутират, да опитват различни вкусове – да запазят и развиват любопитството си.

Какви са предизвикателствата при структурирането на програма, която трябва да бъде гъвкава и подходяща за различни групи деца?

Не бих казала, че има предизвикателства, които не можем да предвидим. Екипът ни, който работи по програмата, е със сериозен опит в дейности, свързани с деца. Ако трябва да посоча едно предизвикателство, то е да успеем да балансираме програмата така, че да има време за игри, време за учене и преживяване, време за смях. Може би ще е интересно да видим деца, които ще опитат за първи път някой зеленчук, за който казват, че мразят и е „бляк“.

Какво ще е ролята на менторите по време на почивката – момент за нов урок или време, в което децата просто могат да си поемат дъх и да се насладят на преживяването?

Искаме това пространство да бъде приятно и децата с лекота да се потопят в темата за природата и храненето. Много често ежедневието им е прекалено забързано – нямат време да се нахранят спокойно, да си починат. Така че, идвайки при нас, те ще могат да се потопят в една различна образователна среда и едновременно с това да се насладят на храната.

С каква честота се предвиждат посещенията и има ли специфични изисквания към училищата?

В момента интензивно планираме 2026 година, когато градината ще може да посрещне деца и ще е в пълния си блясък. Подготвяме и дигитална платформа, която ще даде възможност училищата да подават заявките за посещение. Единственото специфично изискване е свързано с възрастта на децата – за 2026 година ще се съсредоточим върху децата от 1. до 4. клас.

Какво е посланието на асоциацията, която ръководите, към родителите, които ще посетят „Фермата на Lidl“? Как могат да продължат наученото у дома?

Темата за здравословното хранене, за природата, за емоционалните умения на децата и как да ги подкрепяме е ключова за много родители. Всяко дете, тръгвайки си от градината, ще получи изненада с предизвикателства, които да направи вкъщи – само или с родителите си. Планираме да разработваме и допълнителна полезна информация за родителите. Посланието ни е родителите да говорят с децата си, да ги чуват какво имат да им разкажат, да експериментират заедно различни вкусове и практики за грижа за себе си и за опазване на природата. Но най-вече – да се забавляват с децата си и да се наслаждават на родителството, дори когато е трудно.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Edna пита

Оферти