Платена публикация
За повечето деца днес плодовете и зеленчуците идват от рафта в магазина, а не от дървото или от земята. Малчуганите все по-рядко имат възможност да наблюдават как расте храната, преди да се сложи на масата у дома. Увеличаващата се дистанция между човека и природата показва колко е важно децата да учат не само с ума, но и с ръцете, очите и сетивата си – чрез допир, опит и разбиране. Именно такава възможност дава „Фермата на Lidl“, място, където децата могат да засаждат, да наблюдават растежа, да се грижат за растенията, да подготвят градината за зимен сън и по този начин да придобиват полезни знания и умения. Проектът е част от дългосрочната политика на Лидл България #ХраненеСмисъл, насочена към насърчаване на информиран и осъзнат избор на храна и устойчиви навици още от най-ранна възраст.
Зад образователното съдържание на проекта стои Яна Алексиева, изпълнителен директор на Асоциация „Родители“, която разработва програмата заедно с екип от експерти в различни области.
С нея разговаряме за идеята и подготовката на образователния център, който ще бъде част от социално отговорния проект на Лидл България.
Яна, какво ви мотивира да се включите в проект като „Фермата на Lidl“ и с какво той е различен от предишните партньорства с Lidl?
„Фермата на Lidl“ е едно чудесно продължение и надграждане на партньорството ни през годините. Това е изключително вълнуващо и смислено начинание и вярваме, че ще е полезно за много деца, учители и родители. Проектът е голям и мащабен. В своите ценности и философия е заложил знания и умения, стъпили здраво на науката за храната, природата и баланса. В екипа са експерти като доц. Десислава Димитрова и агрономът Теодор Насър. От Асоциация “Родители” разпознаваме градината и бъдещия образователен център към нея като място, в което децата ще учат по различен начин, ще могат да градят общности и силни връзки не само с природата, но и помежду си. Имаме големи планове за разнообразни програми.
Напролет „Фермата на Lidl“ ще отвори врати за училища от цялата страна и това е много ценно като възможност. Храната има много силно влияние и не бива да я пренебрегваме като възможност за учене и преживяване – тя сплотява, дава здраве и трябва да познаваме не само пътя на нейното създаване, но и как да я употребяваме осъзнато. Затова е много важно да отворим възможности за такива разговори с децата. Всеки може вкъщи да нареже 3-4 сорта ябълка и с цялото семейство да ги опитат, за да усетят колко различни вкусове имат, макар всички да са ябълки.
Образователните материали във „Фермата на Lidl“ ще залагат на сетивността и културата на храненето. Защо избрахте този подход и как очаквате той да повлияе на децата?
Екипът на „Асоциация Родители“ работи от години с децата и значимите възрастни за тях – родителите и учителите. Винаги сме залагали на програми, които позволяват учене чрез преживяване, възможност за опит и дискусия. Нямахме съмнение какъв подход да приложим в създаването на образователните материали. Целта ни е децата да попаднат в едно пространство, в което да експериментират, да дискутират, да опитват различни вкусове – да запазят и развиват любопитството си.
Какви са предизвикателствата при структурирането на програма, която трябва да бъде гъвкава и подходяща за различни групи деца?
Не бих казала, че има предизвикателства, които не можем да предвидим. Екипът ни, който работи по програмата, е със сериозен опит в дейности, свързани с деца. Ако трябва да посоча едно предизвикателство, то е да успеем да балансираме програмата така, че да има време за игри, време за учене и преживяване, време за смях. Може би ще е интересно да видим деца, които ще опитат за първи път някой зеленчук, за който казват, че мразят и е „бляк“.
Какво ще е ролята на менторите по време на почивката – момент за нов урок или време, в което децата просто могат да си поемат дъх и да се насладят на преживяването?
Искаме това пространство да бъде приятно и децата с лекота да се потопят в темата за природата и храненето. Много често ежедневието им е прекалено забързано – нямат време да се нахранят спокойно, да си починат. Така че, идвайки при нас, те ще могат да се потопят в една различна образователна среда и едновременно с това да се насладят на храната.
С каква честота се предвиждат посещенията и има ли специфични изисквания към училищата?
В момента интензивно планираме 2026 година, когато градината ще може да посрещне деца и ще е в пълния си блясък. Подготвяме и дигитална платформа, която ще даде възможност училищата да подават заявките за посещение. Единственото специфично изискване е свързано с възрастта на децата – за 2026 година ще се съсредоточим върху децата от 1. до 4. клас.
Какво е посланието на асоциацията, която ръководите, към родителите, които ще посетят „Фермата на Lidl“? Как могат да продължат наученото у дома?
Темата за здравословното хранене, за природата, за емоционалните умения на децата и как да ги подкрепяме е ключова за много родители. Всяко дете, тръгвайки си от градината, ще получи изненада с предизвикателства, които да направи вкъщи – само или с родителите си. Планираме да разработваме и допълнителна полезна информация за родителите. Посланието ни е родителите да говорят с децата си, да ги чуват какво имат да им разкажат, да експериментират заедно различни вкусове и практики за грижа за себе си и за опазване на природата. Но най-вече – да се забавляват с децата си и да се наслаждават на родителството, дори когато е трудно.
