Тайните на здравословното готвене

Тайните на здравословното готвене
Снимка: Thinkstock

Биляна Божилова

Здравословното хранене започва със здравословно готвене. Това не означава, че трябва да се превърнете във виртуози в кухнята и да готвите със сложни готварски техники. Достатъчно е да спазвате няколко основни правила и да действате разумно – от пазаруването до сервирането на храната.

Приготвяне на храните по здравословен начин със здравословни готварски техники – това е здравословно готвене. Двете основни правила, които трябва да спазвате, когато приготвяте закуската, обяда или вечерята, са:

• Използване на по-малко мазнина.
• Контрол на температурата.

Най-здравословните методи за готвене са с намалено количество или без мазнини. А топлинната обработка трябва да запазва полезните качества на храните. Печене (на фурна, на скара или на жар), варене, задушаване и пуширане (в специални съдове) са най-полезните методи за готвене.

Здравословното готвене започва от магазина.

Полезната храна е прясна и свежа. Затова винаги проверявайте датата на производство и срока на годност. Бъдете особено внимателни с червените меса, които трябва да се консумират до 2-3 дни или да се замразят веднага.

От известно време големите хранителни вериги предлагат овкусено месо с различни маринати, което е много практично и удобно за консумация, но нерядко по този начин прикриват застоялото в магазина месо. Случвало ми се е няколко пъти да попадам на видимо много апетитно мариновано месо, което се оказва с лош мирис и неприятен вкус.

Макар че по нашите географски ширини е характерна консумацията на шарено месце, препоръчително е да премахвате тлъстините. Използвайте хладилника за размразяване, за да избегнете микробите. Зеленчуците трябва директно да се поставят в гореща вода, без предварително размразяване.

Идеи за здравословно готвене:

• Задушаване и варене на зеленчуци – използвайте възможно най-малко вода и варете възможно най-кратко време, за да не се разрушат витамините. Поставяйте в подсолена, кипяща вода, в съд с капак.

• Термична обработка на месо и животински продукти – приготвяйте месо, риба, яйца и т.н. при температура над 70 градуса, достатъчно продължително, за да се унищожат микроорганизмите.

• Контрол на температурата на готвене – прегорелите и  препържените храни водят до образуване на вредни за организма вещества.

• По-малко мазнини – използвайте съдове с незалепващо покритие и намалете до минимум употребата на олио и масло.

• Съхраняване на сготвената храна – приготвената храна трябва да стои на температура до 60 градуса до сервиране. Останалата храна се поставя в хладилника до 2 часа след нахранване.

Салатата като основно ястие за лятото

Много хора подценяват салатата като предястие или гарнитура, но с някои добавки, тя е чудесно основно ястие, с което ще поддържате крепко здраве и добра форма през лятото.

Всеки сезон е подходящ, но горещите летни дни са идеални за разтоварване на организма със свежи салати. Подбирайте сезонни зеленчуци и овкусявайте с подходящ  дресинг. Добавката на гриловано пилешко месо или риба ще задоволи вкуса и на тези, които "не сядат на масата без месо".

Надявам се, че стана ясно, че здравословното готвене не е въпрос на много време и усилия, а на тактика и практика. Добър готвач се става с много тренировки, но процесът е повече от приятен. Здравословно приготвената домашна храна си заслужава усилията. 

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент