Представяме ви Edna щастлива и успяла жена

Илияна Алипиева
Снимка: Елена Ненкова

Християн Немски

Илияна Алипиева е собственик на компанията "MDL", създадена през 1994 г., и вносител у нас на марки като "MaxMara", "Dolce&Gabbana", "Giorgio Armani", "Ermenegildo Zegna", "Givenchy", "Marc Jacobs", "Jil Sander", "Balenciaga", "Valentino", "Lanvin", "Paul Smith", "Vivienne Westwood", "Moschino", "MAX&Co", "Benetton", "Sisley", "Marella", "Furla", "Palmers", "Motivi", "Marc Cain" и др.

Въпреки суетата на модния бизнес, с който се занимава, Илияна Алипиева е известна с прецизния подбор на светски събития и медии, в които да присъства. Завършила е право, но както повечето хора в България – започва да се занимава с различна сфера от нейното образование. Въпреки голямата си професионална натовареност, Илияна Алипиева е личност, умело разпределяща своите отговорности към семейството, работните ангажименти и времето, което посвещава само на себе си. Ето и какво още сподели Edna успяла жена специално за читателите на Edna.bg.

- Повече от 10 години се занимавате с моден бизнес. Как еволюира модният стил и отношението на българката към по-скъпия клас дрехи?
- В началото бе мрак. Започнахме от нулево ниво. За последните 15 години, през които работя и следя развитието на процесите, има съществена промяна във вкусовете и нагласата на потребителя. След първоначалната еуфория, през последните години настъпи отрезвяване и успокояване на пазара. Хората подхождат не само емоционално, но и съвсем рационално към темата мода.

- Кое качество ви липсва в модния силует и поведение на съвременната българска жена?
- Бих казала традиция в естетическото възпитание. На пръв поглед сякаш не е толкова съществено. Ние сме отрасли в среда, в която сетивата не са култивирани, вкусът не е възпитан, поколението от "уравниловката" трудно ще възпита следващото. Необходимо е време, за да настъпи промяна.

- У нас обслужващият персонал все още не е на нужното ниво, а това е от особено значение, когато се предлагат по-луксозни артикули. Как преодолявате този проблем във вашата фирмена политика?
- Проблемите с кадрите са винаги първостепенни. И са повсеместни. Не бих казала, че в модата е по-зле от другите сфери, в които се работи с клиенти. Не бих казала също, че нашите кадри работят по-зле от тези в чужбина. Веднага ще се обоснова. У нас, за разлика от който и да е европейски пазар, клиентите са неголям, лимитиран брой. Към тях се подхожда с много повече грижа и внимание. При нас клиентът е личност. Клиентите са ни скъпи. Хората се познават, което създава близост и чувство за съпричастност, а това е добре за атмосферата и взаимоотношенията клиент – персонал.

- Залагате ли на сезонните намаления като стратегия, с която по-неплатежоспособни хора биха имали възможността да се сдобият с класно облекло?
- Намаленията са част от бизнеса. Те помагат повече хора да могат да се докоснат до съответния продукт, без излишен риск. Едно палто на "MaxMara" например те въвежда в нов свят, към който много искаш да принадлежиш. Действа стимулиращо като цяло.

- Мислите ли, че мъжете и жените в България все още робуват на марките с цел афиширане, а не се интересуват толкова от качеството, трудът и традициите, които стоят зад изграждането на дадена модна къща или лейбъл?
- Не само в България, по цял свят има лого мания. Тя се предприема най-напред от търговеца, за да наложи марката си. Логото прави бранда разпознаваем. Публичните личности стават модни икони. Те пращат послания за социален статус и начин на живот, който става желан и целен. Няма лошо, че хората искат да се припознаят в успелите и известни хора, да им подражават. Дълготрайното присъствие на една марка на пазара обаче изисква много усилия и труд. Конкуренцията е безмилостна, пазарът е изключително чувствителен и динамичен. Нужно е много добро познаване на протичащите социални и политически процеси, за да бъде един бранд устойчив на пазара. Това са усилия и ресурс - и човешки, и финансов. Модата е много повече от дрехи. Тя е разговор – социален, естетически. В нея има психология, терапия, надвербална комуникация, обществено позициониране, себеизразяване, себеоценка, послания. Тя е огледало на обществото с неговата ценностна система. Екзюпери казва, че ако иска да разбере какво се е случвало в определен период от време някъде, то той би надникнал в едно модно списание само. Като огледало и пълна картина на обществото.

- Одобрявате ли стила, при който например се съчетава чанта за няколкостотин лева с винтидж панталон или сако от магазин за втора употреба?
- Модата е изключително либерална в днешно време. Добре е, а според мен и невъзможно е днес да се диктува или робува в областта на модата. Хората са много по-освободени и интелигентни, за да се подчиняват на повелите на някой гуру само и единствено. Има статус символи като чантата, часовникът и обувките, които са първа индикация за личността. Затова хората се опитват да се позиционират най-напред чрез тях. Като цяло обаче мисля, че едно достигнато ниво, независимо къде е, дава повече комфорт, ако се поддържа във всичко. Една чанта "Dolce&Gabbana", купена от пазара за 50 лв., не променя социалния статус, по-скоро е вик на безпомощност. Миксиране на стилове и продукти от различен клас е по-трудно, отколкото изглежда. Само че внимателно! И при възможност да се ползва мнението на специалист. Трябва да има хармония и обединително ядро, което трудно се прочита на пръв поглед. Неслучайно звездите имат стилисти. Не е само въпрос на възможности. Трябва да има стил. Това е най-трудната част в облеклото.

- Кога бихте казали на една дама, че е модерна?
- Когато е в крак с времето като мислене. Тогава и това, което облича - ще носи актуалност. Без значение какво е то. Ние все ще носим рокли, но важен е прочитът, начинът, по който ще наметнем жилетката отгоре.

- Кое е нещото, което правите с най-голямо удоволствие извън работата си?
- Пътувам с удоволствие. Особено ми е интересно да бъда на места много различни от България.

- Кое е преимуществото да си жена, занимаваща се със собствен бизнес, но в България? А негативът?
- "Зад всяко велико дело стои жена". Е, добре, ние жените не желаем повече да сме в сянка. Искаме да получим подобаващото ни се място. Жената е най-великото чудо на природата! Да създава е житейската й предопределеност. Интуицията, която лежи в основата на много взети решения при жената, помага изключително много. Доказано е, че природата ти дава най-напред вярното решение на всяка задача. Затова има толкова успяващи жени. Не мисля, че има негативи, поне в западното общество.

- Зад каква кауза бихте застанали?
- Бъдещето на децата ни.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Колко често чистите вкъщи?

Абонамент