Носталгия, мода и капитализъм: Какво ни казва манията по Labubu

Ако не живееш напълно извън мрежата (честито, ако успяваш), вероятно си забелязала – Labubu е навсякъде. По улиците на големите градове, по чанти, в TikTok и Instagram – зъбатото създание с ушички на зайче вече е моден аксесоар, колекционерска находка и… повод за истерия.

Какво всъщност е Labubu?
Labubu е герой, създаден от хонконгския артист Kasing Lung като част от илюстрираната поредица The Monsters през 2015 г. В началото това е елфоподобно същество с лукава усмивка и чар, вдъхновен от северната митология. През 2019 г. Labubu се пренася в света на дизайнерските колекционерски играчки, благодарение на сътрудничеството с китайския гигант Pop Mart. През 2023 г. дебютира и първата серия Labubu ключодържатели – точно навреме, за да се включи в тенденцията „bag charms“ и аксесоари с характер.

С всяко ново издание, Labubu променя цвета, изражението или костюма си – но винаги остава еднакво очарователна в своята комбинация от „страшно сладко“ и „пухкаво зловещо“.

Да, правилно прочете – Labubu всъщност е момиче. Въпреки андрогинния си вид и универсален чар, героинята е представена като женски персонаж. Икона от ново поколение – между Hello Kitty и Gudetama, но с малко повече зъби.

@jamescharles My First Time Unboxing Labubus! 🥹🌈 I’m kinda obsessed lol thank you @KREAM 🤍 #unboxing #popmart #labubu ♬ original sound - James Charles

От елфче до модна икона
Скорошният пик в популярността ѝ се дължи и на факта, че световни знаменитости вече не крият манията си. Риана, Дуа Липа и най-вече Лиса от Blackpink често се появяват с Labubu, прикрепена към дизайнерските си чанти. Моментът, в който Лиса се появи с Labubu на чанта Louis Vuitton, даде началото на лавинообразен ефект – всички искаха едно. Или три.

В TikTok Labubu се превърна и в символ на „емоционална подкрепа“, в комбинация със стилистиката на Y2K, Sanrio кросоувъри и... много плюш. Според стилистката Нина Варгас, успехът на Labubu се дължи на „сблъсъка между комфорт и кича, който модата в момента така отчаяно търси“.

Феномен с две лица
Славата обаче има и своите тъмни страни. През май 2025 г. Pop Mart временно спря продажбите на Labubu във Великобритания, след като се стигна до сбиване в опашка за нова серия. Прекупвачите се оказаха толкова настървени, че се наложи полиция.

Същевременно, онлайн търсенето на „Labubu doll“ и „Labubu keychain“ надхвърли 2 милиона само за последните 30 дни. В сайтове за препродажба като Poshmark, обявите и търсенията се увеличиха съответно с 80% и 120% от април до май.

Labubu: Когато куклите се превърнат в културно явление

Защо всички искат Labubu?

  • Колекционерска стойност – Всяка кукла е различна, идва в „blind box“ (кутия изненада), а редките модели се продават за стотици долари.
  • Естетика между сладко и странно – Подход, който пасва идеално на поколението Z.
  • Трудна достъпност – Малките серии и лимитираните бройки създават усещането за „ексклузивност“.
  • Влиянието на знаменитостите – Ако Ким Кардашиян има Labubu, значи не е просто играчка.

Как да носиш Labubu?
Съвет от модните стилисти: остави Labubu да е звездата. Прикачи я към структурана чанта, за да омекоти визията ти. Или пък я сложи на спортната си раница – да добави доза хумор. Колкото по-неочаквана е комбинацията, толкова по-добре.

Прочетете още:

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти