Как работата ни прави дебели?

Как работата ни прави дебели?
Снимка: Thinkstock

Биляна Божилова

Катеренето по корпоративната стълбица обикновено е свързано с повече стрес и върви с повишаване на теглото.

По-лошият вариант е кариера в застой с дълги часове, прекарани пред бюрото, които се отразяват още по-зле на фигурата от стреса.

Истината е, че има много фактори, чрез които работата оказва влияние на теглото и формата на тялото. Храненето, физическата активност и цялостното поведение са сериозно зависими от професията, мястото и начина на работа.

Обръщайки внимание на някои от причините, които водят до напълняване в офиса, може по-лесно да ги контролираме:

Проблем: Стрес на работното място

Високите нива на хормона на стреса кортизол може да предизвикат неконтролируем глад за мазнини и захар, да забавят метаболизма и да накарат организма да складира мазнини. Научно доказано е, че стресът е сред основните фактори за развитие на захарен диабет от втори тип. Много хора пренебрегват здравословните навици, за да напредват в кариерата. Най-често страдат обядът и извънработното време. Излизането за обяд, съчетано с разходка, се заменя от бързо похапване пред компютъра на някакъв „junk“. Свободното извънработно време за семейство и приятели, се превръща в идеална възможност „да свърша нещо важно по работа“.

Решение: Добра организация и запазване на спокойствие в напрегнати ситуации

Независимо колко работа и задачи имате за деня, добрата организация ще ви помогне да приоритизирате ангажиментите, да ги завършите успешно и да си оставите време за пълноценен обяд. За да се получат нещата, ще трябва да запазвате спокойствие и в най-напрегнатите ситуации. Да мислите, вместо да „изпадате в истерия“. Да действате, вместо да се поддавате на негативни емоции.

Проблем: Много часове, прекарани в застой

Най-очевидната причина за наддаване на тегло по време на работа е липсата на физическа активност през по-голямата част от деня. Седенето пред компютъра от 9 до 6 няма как да не се отрази негативно на фигурата. Още повече се влошава ситуацията при служителите, които ходят на работа с кола, добавяйки поне час към заседналия начин на живот.

Решение: Разходка в обедната почивка и ходене пеша или с колело на работа

Половин час разходка и половин час лек обяд са чудесна възможност за поддържане на форма по време на работа. Ходенето пеша или с колело до и от офиса сутрин и вечер са още по-голям бонус за добрата физическа форма. Не забравяйте също, че един от най-големите врагове на фигурата в офиса е асансьорът. Стълбите пък са сред най-верните помощници за поддържане на топ форма.

Проблем: Нощните смени и безсънните работни нощи извън офиса

Работниците нощна смяна са подложени на по-голям риск от затлъстяване от останалите. Освен, че преобръщат графика си за сън и хранене и хапват повече през нощта, по-сериозният проблем при тях е, че са склонни да се връщат към нормалния си режим през почивните си дни. Така метаболизмът им е подложен на големи изпитания, изгарят по-малко калории и са по-склонни да складират мазнини. Едва ли някой има съмнения във важността на ежедневния, пълноценен 8-часов сън за здравословния начин на живот и в частност за балансираното хранене. Доработването нощем и работата на няколко места изтощават крайно организма и съсипват полезните му навици.

Решение: Строг режим за нощите птици

Най-доброто решение е, да работите нощем само за временен период, докато успеете да подредите работата и живота си, така, че да не се налага да го правите. Но ако все пак сте от нощните птици, които предпочитат да работят и живеят в тъмните часове на денонощието, тогава ще трябва да спазвате строг режим на хранене и физическа активност. Да определите свои часове на хранене, сън и спорт, които стриктно да спазвате по график, дори в почивните дни.

Проблем: Вредните хранителни навици на колегите с чести почерпки и офис партита

Доказано житейско правило: „С каквито се събираш, такъв ставаш!“. За съжаление в повечето случаи вредните навици се разпространяват много по-бързо и по-лесно от добрия пример. В този ред на мисли, колегите, които предпочитат “junk foods”, са много опасни за балансираното офис хранене. Освен, че дават лош пример за обяда, те често черпят с всевъзможни лакомства и изкушения, на които е трудно да се устои. Същите са по-склонни да организират чести партита с колеги а ла „на по бира и цаца след работа“. Като прибавим почерпките от рожденици, именяци, изкарали изпити, станали майки/бащи и още безброй поводи за празнуване, офисът се превръща в истинска заплаха за фигурата.

Решение: Давайте добър пример с балансирано хранене и полезни почерпки

Следвайки мъдрите съвети на Айнщайн, въздействайте на колегите си като им дадете добър пример, вместо да се поддавате на вредните им навици. Например, заместете хамбургера за обяд със салата и черпете с домашно приготвени бонбони от фурми, ядки и плодове, вместо с шоколадови бонбони.

Това са основните причинители на затлъстяване на работното място.

Контролирайте ги и ще превърнете тялото си в машина, подготвена за всякакви житейски предизвикателства!

Прочетете още от Биляна Божилова в Edna.bg:

Нискокалорични летни коктейли

Новите суперхрани за закуска

Защо не съм с плоско коремче?

Как тренират жените по света

Холистичен подход към фигурата

Суперхраните на 2015-а година

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Абонамент