Един легендарен парфюм на 100: Chanel No. 5 от сиропиталището до световната слава

Шанел 5
Снимка: Getty/iStock

Преди точно век, на 5 май 1921 г., се състои дебютът на един парфюм, превърнал се в синоним на елегантност и класа.

Шанел № 5 е сред най-популярните аромати в историята и дължи своята слава на цял отбор от знаменитости, най-прочутата от които е Мерилин Монро. Попитана от списание Marie Claire „Какво носите в леглото?“, тя отговаря: „Шанел No. 5, разбира се!“.

Chanel No. 5 е считан за истинска революция, тъй като до този момент се приемала тенденцията при парфюма да преобладава само една съставка, а той да не съдържа синтетични компоненти. Над „топла, дървесна основа“ се сливат флорални аромати, а създаването на формулата също обвива No. 5 в легенди.

Разработен от парфюмериста Ернест Бо по поръчка на Габриел Коко Шанел, смята се, че No. 5 е повлиян от прясно спално бельо и миризмата на жълтия сапун, използвани от момичетата в сиропиталището, където отраства Шанел. Мадмоазел моли Бо да създаде аромат, който да накара „неговият носител да мирише на жена, а не на роза“. Пораждат се слухове, че съвършеното комбиниране на естествените съставки със синтетични субстанции се дължи на лабораторна грешка заради случайно прекаляване с алдехиди.

Според една от легендите Ернест Бо разработва аромата за друг известен парфюмерист, Франсоа Коти. Забавянето на проекта обаче съвпада с намерението на Коко Шанел да се сдобие с аромат за своята модна къща, за радост на милиони жени, които са се докоснали до аромата.

За целта Бо представя няколко мостри, а Коко се спира на петата поред и пожелава да бъде добавен жасмин от Грас, една от най-луксозните и скъпи суровини за парфюми в света. Изборът на г-ца Шанел ражда поредна версия, обогатена и от факта, че зодиакалният ѝ знак, Лъв, който е пети поред в зодиака, също е свързан с петицата от заглавието.

Силни цитати за всяка стилна жена, която цени себе си и обича живота - от Коко Шанел

Ако е истина, че една емблематичната марка има пет ключови елемента: амбициозна, със силна визуална идентичност и персона, властваща над цялото общество и лична връзка, които потребителите изпитват към нея, то Chanel No 5 покрива всички изисквания, отбелязват от The Conversation.

Затова и подобен продукт надхвърля обикновената покупка. Този парфюм легенда е описван като „изискан, емблематичен и вълшебен“, като предлага на потребителите си магия дори само чрез притежаването му.

Точно като аромата, оригиналният флакон на Chanel е бил семпъл и минималистичен „като лабораторен флакон“. От 20-те години на миналия век насам дизайнът е модифициран само осем пъти.

Затова пък списъкът със звезди, рекламирали парфюма през годините, е дълъг. В него се нареждат Сузи Паркър, Катрин Деньов, Жизел Бюндхен, Одри Тоту, Брад Пит, Марион Котияр, Кийра Найтли, Лили-Роуз Деп, а една от най-скъпите кампании е през 2004 г. с участието на Никол Кидман. Тогава Баз Лурман режисира 3-минутен клип, възлизащ на 33 милиона долара или около 300 хиляди флакона от парфюма. Изглежда, че всичко си е струвало, щом Chanel успява да се превърне от малък магазин на шапки в моден гигант за милиарди.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти