Триумфът на Кристен Стюарт като Даяна в „Спенсър“: И принцесите имат нужда от топлота

Кристен Стюарт Спенсър
Снимка: Neon/FilmNation Entertainment

За поредна година София Филм Фест е единственото място, на което можем да гледаме филмите, номинирани за „Оскар“, така, както талантливите им създатели биха искали да бъдат видяни: на кино, в рамките на споделено, социално преживяване. Тук би могъл започне цял нов разговор за нелепото пренебрежение, с което американската Академия гледа на лентите, които достигат до киносалоните във всички кътчета на света, но не това е темата на този текст.

Не, този текст е за един от номинираните филми тази година. Всъщност номинацията му е една: за главна женска роля. На тази роля почива цялата структура и всичките амбиции на лентата и качеството на играта на актрисата в тази роля определя и качеството на филма като цяло. Кристен Стюарт е в амплоато на принцеса Даяна и актрисата изнася „Спенсър“ до художествени висоти почти еднолично.

Кристен Стюарт Спенсър
Снимка: Neon/FilmNation Entertainment

Лентата започва с надпис „Разказ от една истинска трагедия“ – с тези думи режисьорът Пабло Ларейн и сценаристът Стивън Найт се освобождават от отговорността за абсолютна историческа достоверност още в самото начало на филма. Последващите 117 минути са тяхната визия за Даяна, капсулирана в рамките на три дни в края на 1991 година, когато принцесата е член на британското кралско семейство от вече 10 години и синовете ѝ Уилям и Хари са порастващи момчета.

Режисьорът Ларейн е отговорен и за сходно структурирания биографичен филм „Джаки“ от 2016 година, в който Натали Портман изигра Джаклин Кенеди и на свой ред бе номинирана за „Оскар“ за главна женска роля. В „Спенсър“ той преплита истинска история с магически реализъм, смазваща меланхолия с моменти на тънка ирония и грандиозен драматизъм с тиха съзерцателност.

Това са немалко противоречия в един-единствен филм, но чилийският режисьор постига желания ефект с тази смесица благодарение на актрисата в главната роля. Кристен Стюарт очевидно разбира съвършено намеренията на Ларейн и се потапя в амплоато напълно, приковавайки вниманието на зрителя от първата до последната минута, през всички промени в атмосферата и тона на повествованието.

Разбира се, във филм за реална историческа личност външният вид е всичко и в козметичната си визия „Спенсър“ не прави компромиси с историческата достоверност. Кристен Стюарт е поразяваща в главната роля. Гримьорите са изпипали всички детайли по външния вид на главната героиня, от прическите ѝ до легендарните ѝ тоалети; а актрисата на свой ред е усвоила маниерите на Даяна.

Изчистената дикция, английският акцент, тихият тембър, наклонената срамежливо глава през почти цялото време: актрисата е жив портрет на принцесата. Оттам насетне доброто ѝ разбиране за творческата визия на хората зад филма влиза в ход: независимо дали халюцинира Ан Болейн, води невероятно напрегнат разговор с Чарлс, тихо говори с приближената си гардеробиерка Маги или се усмихва лъчезарно на обичните си деца, в представянето на Стюарт няма фалшива нота.

А при всички противоречия, които включва сценарият на Найт и визията на Ларейн, това не е никак лека задача. Чилийският режисьор илюстрира огромното кралско имение Сандрингъм почти като хотела Overlook от прочутия хорър на Стенли Кубрик „Сиянието“: в къщата царува мъртвешка тишина, спазвана фанатично от кралските слуги, отоплението не работи добре, всичко е потънало в прах и Даяна вижда в нея призраци на страховете и миналото си.

Кристен Стюарт Спенсър
Снимка: Neon/FilmNation Entertainment

Главната героиня е едновременно трагичен протагонист – дори в опитите ѝ да забавлява децата ѝ често личи припряно отчаяние – и антигерой, на когото е трудно човек да симпатизира безрезервно предвид условията на охолство, в които е илюстрирана, ако не е напълно запознат с личната ѝ история. Аз самият нееднократно трябваше да си припомням, че това е една изгубена, депресирана, объркана жена в обречен брак.

В противен случай Даяна е просто една претенциозна красива дама, бунтуваща се срещу елементарни дворцови протоколи и необяснимо отвратена от прекрасните блюда, които постоянно ѝ се поднасят. Но именно това са моментите на деликатна ирония в „Спенсър“, които единствено подсилват основното послание: че дори принцесите имат нужда от човешка близост и топлота повече от всичко друго.

Сред поддържащите изпълнители изпъкват не особено известните, но опитни актьори Тимъти Спал и Шон Харис. Те изиграват респективно адютанта на кралицата, който се превръща в нещо като надзирател на Даяна, но има своите моменти на човечност, и готвача на семейството, който единствен адресира принцесата с малкото ѝ име и изразява почти бащинска загриженост за нея.

За сметка на това представянето на двукратно номинираната за „Оскар“ Сали Хоукинс в лентата е напълно забравимо, а персонажът ѝ функционира единствено като аксесоар към главната героиня. Но така или иначе, това почти няма значение. Също както в реалността, светлината на прожекторите е само и единствено за Даяна и в ролята Кристен Стюарт блести както никога досега в кариерата си.

„Спенсър“ е нейният звезден миг, триумфът ѝ над всички таблоидни спекулации за личния ѝ живот, над всички заядливи забележки в Интернет относно актьорските ѝ способности. Черешката на тортата би била награда „Оскар“ за главна женска роля, но дори и това да не се случи сега, на 31 години Стюарт със сигурност ще има още възможности да се сдобие със златна статуетка – отсега поне е ясно, че го заслужава.

Кристен Стюарт Спенсър
Снимка: Neon/FilmNation Entertainment

Прочетете още от Георги Петров:

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти