Митове и факти за метаболизма

Митове и факти за метаболизма
Снимка: iStock

Биляна Божилова

Понятието „метаболизъм“ често е свързвано с диети, упражнения, отслабване. Модерна дума, която не е обяснявана добре и в резултат има много дезинформация по темата.

Заблудите за същността и дейността на метаболизма водят до грешни заключения и трудно поддържане на добра форма. 

Метаболизмът е жизненоважен процес, при който организмът превръща храната, която поглъщаме, в енергията, от която се нуждаем. Терминът обхваща всички непрекъснати химически процеси, които ни поддържат живи като дишане, храносмилане и клетъчно възстановяване. С други думи, без метаболизма не може да усетим енергийния прилив, който получаваме от консумирането на храна. Липсата на информация и митовете, витаещи в публичното пространство, незаслужено превръщат метаболизма във враг, вместо в съюзник в отслабването и поддържането на добра форма. 

МИТ 1: По-слабите хора имат по-бърз метаболизъм

Съставът на тялото е много по-важен за метаболизма от неговия размер. Метаболизмът зависи от състава на протеиновата маса, която имате, защото мускулите са по-метаболитно активни. Това означава, че колкото повече мускули имате, толкова повече калории изгаряте, когато почивате. Така, че не е вярно, че колкото по-слаби сте, толкова по-бърз метаболизъм имате. Но пък е вярно, че колкото повече мускули имате, толкова е по-бърз метаболизмът ви. Затова е важно, когато тренирате, да обърнете внимание на силовите тренировки. Фокусирането само върху кардиото няма да ви помогне да горите повече калориии.

г
Снимка: iStock

МИТ 2: Метаболизмът е въпрос на ген и не може да бъде променен

Гените влияят на метаболизма, но не толкова, колкото начинът на живот. Тренировките, които практикувате и хранителните избори, които правите, са много по-важни фактори за метаболизма, отколкото генетичната предразположеност. Единствено някои генетични заболявания могат да повлияят значително на метаболизма. Например, болестта на Хашимото, която често е наследствено състояние, може да подтиска щитовидната жлеза и оттам да забавя метаболизма и да увеличава теглото. В тези случаи отслабването е много по-трудно, но с воля и постоянство също е възможно.

ФАКТ 1: Ако имате бавен метаболизъм, сте по-склонни към напълняване

Това е неоспорим факт. Ако метаболизмът ви е забавен, организмът не може да изгаря достатъчно бързо калориите, които консумирате. Но въпреки това, бавният метаболизъм рядко е основната причина за напълняването. Да, метаболизмът влияе върху основните енергийни нужди, които имате, но с балансирано хранене и правилни тренировки, може да контролирате теглото си, дори да не можете да ускорите метаболизма.

МИТ 3: Хората с бърз метаболизъм може да се хранят с каквото си поискат и да не пълнеят
За начало трябва да изключим страдащите от болестта на Грейвс, които имат ултрабърз метаболизъм и отслабват въпреки, че се хранят нормално, дори в повече. Вярно е, че хората с  по-бърз метаболизъм не са толкова склонни към напълняване от тези с бавен метаболизъм, но бързият метаболизъм не е извинение да се пренебрегват препоръките за балансирано хранене и здравословен начин на живот. Да не забравяме също, че правилното хранене има сериозни предимства за здравето, които не са пряко свързани теглото, като поддържане на здраво сърце и превенция срещу различни видове рак.

г
Снимка: iStock

ФАКТ 2: Пикантните храни ускоряват метаболизма
Независимо дали харесвате много люти храни като чили чушки или леко пикантни като джинджифил, истина е, че те вдигат телесната ни температура и така изгаряме повече калории. Ефектът е краткотраен, но ако харесвате люти и пикантни вкусове, възползвайте се за ускоряване на метаболизма.

МИТ 4: По-честото хранене на малки порции е по-добро за метаболизма от храненето с нормални порции три пъти дневно
Съветите на специалистите по здравословно хранене са да хапваме по 5-6 малки порции дневно, но според нови проучвания две или три основнои хранения на ден са напълно достатъчни. Причината е, че хората като чуят, че е полезно да се хранят по-често, пренебрегват факта, че порциите трябва да са много малки и прекаляват. Затова е препоръчително основните хранения да са 2-3, а между тях може да си позволите здравословни закуски като плод, зеленчук, шепа ядки и други.

ф
Снимка: iStock

МИТ 5: Хранителните добавки ускоряват метаболизма
На пазара се предлагат безброй хранителни добавки, които обещават ускоряване на метаболизма. Независимо дали са на природна основа или химически формули те няма как директно да влияят върху метаболизма. Рекламните обещания не само, че не са верни, но и може да имат странични ефекти, опасни за здравето.

ФАКТ 3: Метаболизмът се забавя с възрастта
Лекото забавяне на метаболизма започва още след 30-те, но със здравословни навици може да се контролира успешно. По-трудно става след 50-те при навлизане на жените в менопаузата. Хормоналните промени, които настъпват в огранизма в този период, водят до лесно качване на излишна маса около корема, ханша и бедрата. Поддържането на добра физическа активност и здравословното хранене ще ви помогнат да намалите негативния ефект на старостта.

Още от Биляна Божилова:

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти