Магията на мултисетивното преживяване в дизайна (и не само)

дизайн
Снимка: v2osk at Unsplash

Ивета Попова

В дигиталната ера достъпът до информация и нейната консумация най-често се случва през допълнително устройство. Но как ни я поднася то? Визуално, слухово… Това е. Може би именно тук се крие причината през последните години мултисетивните преживявания да се превръщат в толкова атрактивен начин за поднасяне на съдържание, а още повече, когато са свързани с дизайн.

Да се върнем на думата „мултисетивно“ – комбинация от много сетива накуп в действие. Един от най-добрите примери от ежедневието, който лесно може да активира всички 5 сетива, е храната. Тя ни въздейства визуално и вкусово най-силно, но добавяйки аромата, текстурата и звука от начупването на хрупкавата коричка, например, може да обогати значително преживяването и да създаде емоционална връзка с конкретната ситуация и състояние на духа. А още повече я преживяваш от първо лице и цялото присъствие е в конкретния момент, особно като се оцапаме до лактите!

дизайн
Снимка: Max Delsid at Unsplash

Опитайте се да си спомните кога за последно сте преживяли по този начин продукт, услуга или пространство. Малко трудно, нали? Във време, когато дигиталните интеракции взимат превес, някои дизайнери забравят да използват силата на сетивата за изграждане на запомняща се връзка с техния продукт или услуга. Създаването на дизайн за всички сетива качествено променя възприятията и може да бъде най-силната ви карта.

Неслучайно на световни форуми за архитектура и дизайн големите брандове играят на голямо, като създават инсталации, допълващи сетивата, за да спечелят предимство.

Сетивният маркетинг и брандовете

дизайн
Снимка: Pineapple Supply Co. at Unsplash

Маркетинговите изследователи „започнаха да осъзнават колко мощни могат да бъдат реакциите на несъзнателни стимули“ – казва още през 2014 г. S. Adam Brasel, доцент по маркетинг в Бостънския колеж. Същата година за първи път в историята на маркетинга проучванията на когнитивното възприятие изместват академичните гледни точки по въпроса. Може би това е повратният момент, когато все по-надълбоко се разглежда идеята и от своята теоретична страна за това как клиентите интуитивно свързват опаковката и маркетинг стратегията на определен бранд към своето по-широко разбиране за бранда като персонаж.

дизайн
Снимка: Keenan Constance at Unsplash

Фокусът върху сетивните преживявания като подсъзнателен подтик на поведението на клиента с годините нараства и все повече измества схващането, че това е похват най-вече за хранително-вкусовата индустрия. Много компании в архитектурния и интериорния бранш разпознават колко силно сетивата повлияват най-дълбоките части на нашия мозък и го използват в бизнеса.

дизайн
Снимка: ATG Design

Пример за това е как топлината подтиква мигновено хората към усещане за комфорт. Докато правилният аромат може още по-силно да въздейства за възприятие на заобикалящата среда. Такива влияния са изключително фини - и точно затова са толкова мощни. Потребителите не ги възприемат като маркетингови съобщения и следователно не реагират с обичайната съпротива срещу реклами и други промоции.

Простички примери, но добре изпълнени и концептуално обвързани със съответния бранд, те дават основна идея за невероятно лесно въздействие на мултисетивния дизайн, основаващо се на активацията на допълващи възприятието сетива. Много интригуваща за нас тема в последните месеци, мултисетивните преживявания са ценен инструмент за изграждане на емоционална връзка с последователите на бранда.

Следете събитията във Facebook за още сетивни преживявания и теми, разгърнати през призмата на сетивата (@DesignLab.bg).

Прочетете още от Ивета Попова:

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти