Какви рискове за здравето крие кето диетата?

Какви рискове за здравето крие кето диетата?
Снимка: iStock

Биляна Божилова

Нисковъглехидратният режим става все по-популярен метод за отслабване и има доста висока ефективност. Но напълно безопасен ли е за организма в дългосрочен план?

Кетонната (кето) диета се основава на принципа, че лишен от въглехидрати, организмът по-добре разгражда мазнините. Без гладуване бързо стопяваш излишните килограми. На същия принцип е диетата на Аткинс и други високомазнинни, нисковъглехидратни диети. Разликата е, че кето диетата е най-строга по отношение на приема на въглехидрати. Те се свеждат до не повече от 50 грама дневно с цел да се предизвика фаза на кетоза (разграждане на мазнините за набавяне на енергия). Ким Кардашиян, Гуинет Полтроу, Хали Бери и още много звезди поддържат фигура с кетонната диета.

Дотук всичко звучи идеално. Но напълно здравословна ли е кето диетата в дългосрочен план? Има ли трайни негативни последствия върху организма? Като всичко, което звучи прекалено хубаво, за да е истина, кетонният режим също крие своите рискове за здравето. Спазването на диетата над 90 дни може да бъде дори опасно. Ето няколко причини защо:

1. Кетонната диета може да доведе до хиповитаминоза и минерална недостатъчност
Елиминирането от менюто на вредни храни като бял хляб и рафинирана захар носи само позитиви за организма. Но изключването на плодовете и голяма част от зеленчуците, освен въглехидратите, намалява драстично приема на витамини, минерали и антиоксиданти. Те са жизненоважни елементи, чиято липса ускорява процесите на стареене и увеличава риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания и проблеми със стомашно-чревния тракт.

г
Снимка: iStock

2. Високият прием на мазнини може да увеличи риска от развитие на хронични заболявания
Дългосрочното спазване на кетонна диета може да увреди сърцето и кръвоносните съдове. Не случайно е наричана „кошмарът на кардиолога“. Нови проучвания на „Американския колеж по кардиология“ и на „Европейското общество по кардиология“ доказва връзка между нисковъглехидратния режим и развитието на ракови клетки в организма, както и с повишения риск от преждевременна смърт. Затова специалистите съветват кетонната диета да не се спазва прекалено дълго, а да премине в балансиран и разнообразен хранителен режим.

г
Снимка: iStock

3. В много редки случаи нисковъглехидратният режим може да доведе до кетоацидоза
Кетоацидозата е опасно състояние, при което кръвната захар не се контролира адекватно. Тъй като кръвта е със слабо pH – 7,4, а кетоните са слаби киселини, при натрупване в кръвта те допълнително понижават стойността и кръвта става прекалено киселинна. Това води до тежки увреждания на черния дроб, бъбреците и мозъка. Въпреки, че кетоацидозата е характерна за диабетиците, в редки случаи може да се получи и при спазване на строг нисковъглехидратен режим. Симптомите са често уриниране, сухота в устата, лош дъх, главоболие, отпадналост, замайване, гадене, повръщане и болки в коремната област. Затова, ако все пак сте решили да спазвате кетонната диета, е важно да следите нивата на кръвната захар. При поддържане на някой от симптомите незабавно се обърнете към лекар.

г
Снимка: iStock

4. Кето диетата може да предизвика диария
След бърза справка с интернет форумите и групите в социалните мрежи може да забележите, че много последователи на кетонния режим се оплакват от диария. Тя е свързана с повишеното производство на жлъчен сок от жлъчния мехур, който служи за разграждане на мазнините. Друга причина за диарията може да е липсата на фибри в храната, тъй като са премахнати основните източници като пълнозърнести храни, плодове и зеленчуци. Нетолерантността към млечни продукти и изкуствени подсладители също може да доведе до повишена перисталтика.

г
Снимка: iStock

5. Нисковъглехидратният режим саботира фитнес формата
Някои атлети също се отдават на кето диета, без да осъзнават, че така саботират своите сила и мускулна маса. Проучване на „Журнала по спортна медицина и физическа активност“ доказва, че само след 4 дни спазване на строга кетонна диета участниците се представят много по-зле на високоинтензивно каране на колело и на бягане от тези, които са на високовъглехидратен режим. Обяснението е, че когато е във фаза на кетоза, тялото е в киселинно състояние, което ограничава способността за тренировки на върхово ниво. Разбира се, кето диетата помага и на спортистите да свалят излишните килограми, което допринася за скоростта и издръжливостта им, но за сметка на мускулната маса.

г
Снимка: iStock

Ако все пак имате нужда или желание да свалите повечко килограми, кето диетата ще ви помогне за това. За да минимизирате отпадналостта и другите негативни ефекти от спазването й, пийте много вода и спете повече. Пиенето на чай матча, органично кафе и адаптогенни билки като жен-шен, тулси и родиола също помага за набавяне на енергия. При спазване на строг кетонен режим, е препоръчително да приемате витамини и минерали под формата на хранителни добавки.

Още по темата:

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти