Как Мерил Стрийп остава актуална и през лятото, или изкуството на летния антиблокбъстър

Мерил Стрийп
Снимка: Getty

Георги Петров

Експлозии, преследвания, напрежение, препускащи часовници и юмручни схватки – така изглежда големият екран в повечето киносалони през лятото. Блокбъстър формулата, създадена от Стивън Спилбърг през 70-те години на миналия век и ошлайфана до съвършенство през последвалите десетилетия, е модел за комерсиално господство в седмото изкуство.

Драма, обречена любов, фатални болести, социални конфликти и гръмки монолози – така пък на свой ред изглежда сезонът на наградите в Холивуд всяка година през зимата. „Оскар“-овите филми често си извоюват отличията с оригиналност и силно въздействие, но също толкова често са и направени по добре позната формула, също както касовите летни блокбъстъри.

И двата периода създават страхотни условия за създаване на контрапрограмиране, на продукции, които да изпъкнат с различни кинематографични характеристики в съответните сезони. Кървави екшъни като „Дедпуул“ и „Джон Уик“ показаха през текущото десетилетие как жанрови филми от техния калибър могат да излязат през февруари, точно преди наградите „Оскар“, и да регистрират неочаквано високи финансови постъпления именно заради глада на публиката за подобен тип филми в този времеви прозорец.

Още по-интересни са летните „антиблокбъстъри“, на които кралица е легендарната Мерил Стрийп. Вместо динамика, престрелки и летящи коли, нейните летни филми съдържат елементарни делнични сюжети, много човешка топлота и подобаваща за ваканционния сезон доза хумор.

Това не са филмите, с които Стрийп почти всяка година печели номинациите си за „Оскар“, 22 дотук. Те почти неминуемо излизат през зимата, когато по кината тръгват и останалите „престижни“ заглавия от сезона на наградите.

Сценариите на нейните летни филми изискват добра актьорска игра, но не от онзи калибър, който американската Академия и останалите киноинституции награждават със златни статуетки. В летните ѝ роли се съдържа много повече чар и усмивки, отколкото сълзи и гневни речи. А всички знаем, че Академията не обича да поощрява приятните за гледане филми със своя пословичен снобизъм.

Мерил Стрийп
Снимка: Getty

Тази своеобразна тенденция в кариерата на Стрийп до голяма степен започва с всеизвестната комедийна драма „Дяволът носи Прада“, която излиза на 30 юни 2006 година, в разгара на филмовото лято. Въпреки пълното отсъствие на екшън или извънземни нашествия, лентата регистрира приходи в размер над 320 милиона долара – почти 10 пъти повече от заложения продукционен бюджет от 35 милиона.

Гръмкият комерсиален успех на филма показва по-красноречиво отвсякога наличието на широка ниша в кинопазара за „антиблокбъстъри“, особено по време на летния сезон, когато салоните са буквално задръстени с касови продукции. Лентата превръща Ан Хатауей и Емили Блънт в звезди и променя начина, по който продуцентите гледат на Мерил Стрийп от комерсиална гледна точка.

Снимка: netinfo

Но нищо не утвърждава Стрийп като кралицата на женската лятна алтернатива в киното като „Mamma Mia!”, който излиза точно две години след „Дяволът носи Прада“ и избива повече от 10 пъти бюджета си от 52 милиона долара. Приходите се заковават на 615 милиона, а този път Стрийп катапултира покрай себе си младата актриса Аманда Сайфрид.

Студиото зад филма веднага опитва да стартира процеса по написване и заснемане на продължение, но именно строгите артистични принципи на Стрийп забавят продукцията с едно десетилетие. „Mamma Mia!: Отново заедно“ излезе по кината в цял свят миналия петък и очакванията са да повтори финансовия успех на своя предшественик. За разлика от първия филм, продължението се радва и на широко критическо одобрение.

Мерил Стрийп
Снимка: Universal Pictures

След тези два грандиозни успеха, Стрийп категорично се превръща в лятна филмова звезда от най-висок комерсиален калибър, при това без да участва в типични екшън блокбъстъри. Летните филми с нейно участие се превръщат в редовно явление – „Джули и Джулия“ през 2009 година, „Любовна терапия“ през 2012-а, „Рики и Флаш: Рокенрол майка“ през 2015-а и, разбира се, Mamma Mia!: Отново заедно“ сега.

Всички тези филми засягат прости човешки проблеми, често свързани с остаряването или родителството. Но вместо да ги свръхдраматизират като „У дома през август“, актьорското упражнение с участието на Стрийп, представено като хиперпатетичен филм с претенции за „Оскар“-и през 2013 година, тези ленти подхождат към темите си с повече хумор.

Мерил Стрийп
Снимка: The Weinstein Company

Неизменен елемент от тях е и качественият поддържащ състав, който обкръжава легендарната Стрийп във всяка нейна главна роля. След като прави страхотна услуга на кариерите на вече споменатите Ан Хатауей, Емили Блънт и Аманда Сайфрид, актрисата прави същото и с Ейми Адамс в „Джули и Джулия“. „Любовна терапия“ пък я събира за първи път на екран с Томи Лий Джоунс, а суперзвездният състав в „Mamma Mia!“ и неговото продължение е на постери и билбордове из цяла България, за да го изброявам и тук.

Успешната „антиблокбъстър“ тенденция отвъд океана е толкова отявлена, че и в британското кино решават да последват така зададения добър пример, но с техните еквиваленти на американката Стрийп – Джуди Денч и Маги Смит. „Най-екзотичният хотел Мариголд“ събира двете достолепни дами на екрана с не по-малко класните джентълмени Бил Най и Том Уилкинсън.

Снимка: netinfo

Лентата, по подобие на „Mamma Mia!“, но без всички музикални поп хитове в саундтрака, избива скромния си бюджет от 10 милиона долара повече от 10 пъти. Продължение е поръчано веднага и излиза четири години по-късно, с малко по-ниски регистрирани постъпления, които все пак остават 8 пъти повече от инвестираните в лентата пари.

И в тези два филма доминират зрелите теми за любовта в по-късния етап от живота, представени с намигване и чар, вместо с реки от сълзи и смазваща екзистенциална мъка. Освен това този тип ленти дават възможност и на широката лятна аудитория да гледа на кино висококалибрени имена, които иначе гледат само през зимата във филми, претендиращи за златни статуетки.

Мерил Стрийп
Снимка: Getty

Разнообразието е ключов фактор за положителното развитие на който и да е пазар, включително и филмовият. Още по-хубаво пък е, когато се асоциира с качествени имена в професията, свързана с конкретния пазар, каквато е актьорската в случая и каквито са имената на живи легенди като Мерил Стрийп или Джуди Денч. Затова, скъпи дами, за всеки изгледани пет супергеройски филма с половинката, карайте го да изгледа с вас на кино и един такъв „антиблокбъстър“ – печелите вие, печели и киното.

картинка мобилно приложение една апп
Снимка: Edna.bg

картинка мобилно приложение една апп
Снимка: Edna.bg

Прочетете още от Георги Петров:

 

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти