Как да си съставите сами добър хранителен режим и да отслабнете трайно

диета здраве
Снимка: Thinkstock

Светла Тодорова

След няколко месеца топлото време ще ни накара да свалим купчините дрехи от себе си и притеснението как ли изглеждаме без тях ще бъде отново на дневен ред.

Следва търсене на ефективна и бързодействаща диета или минаваме директно на глад. Предполагам, позната схема за повечето от нас.

Готова диета от интернет или сами да изготвим хранителен режим?

диета хранене
Снимка: Thinkstock

Естествено, вторият вариант изисква усилия и жертване на няколко часа или дори ден, но ще бъде съобразен с нашето ежедневие, с целите, които сме си поставили, както и с храната, която предпочитаме.

А това със сигурност ще направи периода с ограничения по-приятен за преминаване.

Разбира се, хранителен план съставен от специалист, е най-добрият вариант, но ако решите да действате сами, обърнете внимание на следните няколко неща.

здравословното хранене здраве храна
Снимка: Thinkstock

1. Нужно е да определите първо своя калориен баланс, т.е. ежедневната нужда от калории, необходима за нормалното функциониране на нашия организъм.

Да, ще се пресмятат калории... не бързайте да се отказвате. Повярвайте, това е усилие, което се отплаща!

Погледнете го и от друга страна - ще бъдете по-информирани и знаещи какво всъщност консумирате и какво съдържат калориите, описани на етикета.

Избягвайте захар и транс-мазнини, т.е. вредни и празни калории без никаква хранителна стойност, а избирайте качествени белтъчини, полезни мазнини и въглехидрати.

диета отслабване хранене жена
Снимка: ThinkStock

Има множество формули и калкулатори в интернет, които изчисляват калорийния  баланс. Използвайте получения резултат като отправна точка. След известно време ще установите сами какви са собствените ви енергийни нужди.

2. След като изчислите калорийния баланс (примерно 2000 калории дневно), към него следва да се прибавят или отнемат от 100 до 500 калории, в зависимост от целите ви – ако ще покачвате теглото, добавяте калории. Ако ще отслабвате- премахвате.

Ако желанието ви е да отслабнете, намалете тези 2000 калории дневно до 1600-1800.

Не ограничавайте драстично приема на храна. Гладувайки, тялото, като предпазна мярка, навлиза в „икономичен режим” и метаболизмът се забавя, а това ни отдалечава от крайната цел.

жена салата хранене здравословно усмивка щастие
Снимка: Thinkstock

3. Съставяйки менюто си, наблегнете на източниците на пълноценен протеин – пилешко месо, телешко месо, риба , яйца, пуешко месо, нискомаслени млечни продукти.

Полезните мазнини – орехи, лешници, бадеми, семена, зехтин, авокадо, фъстъчено и ленено масло, маслини, яйца.

Комплексни въглехидрати – овесени ядки, пълнозърнест хляб, пълнозърнести продукти, зеленчуци, бобови храни, картофи, кафяв ориз.

хляб
Снимка: ThinkStock/Guliver

4. Съставете си меню с 4-6 хранения дневно. Така ще приемате по-малки порции, но по-често, вместо преяждане в 2-3 обилни хранения.

5. Добре е следобедните и вечерните хранения да съдържат по-малко въглехидрати, а преди сън по възможност ги изключете напълно. Не се нуждаем от енергия, докато спим, затова най-вероятно е да се отложат като мазнини.

6. Не забравяйте да пиете достатъчно вода. Недостигът ѝ забавя метаболизма, както и всички процеси в организма.

вода
Снимка: Thinkstock

7. Към хранителния си план добавете и любимата физическа активност. Комбинацията от двете ще доведе до по-бързи и качествени резултати.

Големите, драстични промени обикновено водят до неспазването им или до отказ след известно време.

Не изключвайте напълно храните, които обичате.

храни щастие
Снимка: Thinkstock

Намалете постепенно количеството и честотата им в храненето.

Любимата физическата активност допълнително ще ви мотивира да се придържате към хранителния план. Настройте се за успех и ще се справите.

Още по темата

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Колко често чистите вкъщи?

Абонамент