6 храни за добър имунитет

Д-р Павлина Андреева

Добрият имунитет е съвкупност от генетични фактори, индивидуални особености, начин на живот (спортуване, достатъчен сън, хигиена) и, разбира се, чиста, здравословна и балансирана храна. Няма суперхрана, която да е панацея в борбата с вирусите и бактериите, но някои храни са показали, че помагат за засилването на имунитета. Класика в жанра са „природният антибиотик“ чесънът, медът, билковите чайове. И още:

Бетаглюканите са хит в профилактиката на настинките, съдържат се в почти всички имуномодулатори на пазара. Те са природни полизахариди, които се намират в клетъчната стена на бактерии, дрожди, гъби, зърнени култури. Успешно активират макрофагите, които прихващат и унищожават попадналите в организма вируси, бактерии, паразити. Богати на бетаглюкани са овес, ечемик, гъби, хлебна мая, пълнозърнести култури, бобови, зеленчуци (боб, грах, леща, броколи, картофи). В плодовете се съдържат предимно в ябълки, ягоди, сини сливи.

Ябълка ябълки
Снимка: Thinkstock

Цитрусовите плодове и червените чушки са най-богати на витамин С – суперзвездата в лечението на настинките. Известен е с ролята си в подкрепа на имунната система. 200 мг е дозата, необходима за предпазване от инфекции и по-лесното им изкарване. Един среден портокал осигурява 70 мг, един грейпфрут съдържа почти 90 мг, а суровата червена чушка съдържа 150 мг витамин С.

Ядките включват в играта и витамин Е, който играе ключова роля в имунитета. Този мастноразтворим витамин засилва активността на имунните клетки, особено на локалния имунитет на кожа и лигавици, като поддържа способността на организма да се защитава от нахлуващите бактерии и вируси. 30 гр слънчогледови семки осигурява около половината от дневната препоръчителна доза витамин Е. Същата порция бадеми съдържа 45% от дневната доза.

ядки
Снимка: iStock

Бразилският орех е богат на селен, който е мощен антиоксидант и повлиява имунния отговор. Един-два бразилски ореха осигуряват дневната нужда от селен.

Цинкът, другият „приятел“ на имунитета, се съдържа в тиквените семки, 30 гр от тях осигуряват 20% от дневните нужди цинк. Освен че са сред най-популярните противовъзпалителни храни, орехите съдържат няколко хранителни вещества, които играят роля в подпомагането на имунната система, включително витамини Е и В6, мед и фолиева киселина.

Ферментиралите храни (кисело мляко, кисело зеле, туршии, кефир, квас и др.) играят ключова роля за нормалната чревна флора. Знае се, че 70% от клетките на имунната система са в червата. Здрави черва, добро здраве.

кисело мляко
Снимка: Thinkstock

Сладките картофи и морковите са най-добрите източници на бета каротин, предшественик на витамин А. Хранителното вещество подпомага имунната система, като се грижи за производството на бели кръвни клетки, които се борят с бактериите и вирусите. Той също така укрепва лигавиците, които покриват дихателните пътища, което действа като защитна бариера, за да предпази тялото. Печен сладък картоф съдържа над 150% от дневната доза витамин А , 3-4 сурови моркова – над 100% от препоръчителния прием.

Куркуминът, естественото съединение в куркумата, е мощно противовъзпалително съединение и засилва имунната клетъчна активност и образуването на антитела. Комбинирането му с чесън и черен пипер (който може да си го позволи) още повече засилва ефекта в борбата с вирусите.

моркови
Снимка: iStock

Още от д-р Павлина Андреева:

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти