Как да бъдем сити, здрави и красиви

Как да бъдем сити, здрави и красиви
Снимка: Thinkstock

Около Коледа и Нова година е почти невъзможно да се опазите от трупането на излишни килограми, тъй като вкусните изкушения са навсякъде около нас.

Българинът обича да спазва християнския календар, но само в празничната му част, когато сяда на отрупана трапеза, а постите някак ги пропуска.

Как да се храним правилно през зимата, когато заради студеното време си стоим повече в къщи, движим се по-малко, присъствието на плодове и зеленчуци в менюто ни намалява, а и отвсякъде ни дебнат вируси и настинки?

Прилагането на диети в този сезон не е препоръчително, тъй като ще снижи имунитета и ще направи организма податлив на простуди и вируси.

Добрата зимна диета, както и диетата през останалите сезони на годината, трябва да бъде съобразена с основните принципи на здравословното хранене – прием на разнообразна и пълноценна храна - плодове и зеленчуци, хляб и други пълнозърнести продукти, нискомаслени мляко и млечни произведения, нетлъсто месо, риба, яйца, бобови храни.

Освен традиционните ябълки, пазарът е богат с портокали, мандарини, грейпфрут, киви и т.н. Дори да оставим настрана по-скъпите домати и краставици, можем спокойно да сложим в менюто си зеле, черна и бяла ряпа, моркови, гъби, лук, праз, чесън и дори някои нетрадиционни за българската кухня зеленчуци като брюкселско зеле, броколи, китайско зеле, аспержи, артишок, които се предлагат в големите вериги магазини.

Пресните плодове и зеленчуци доставят на организма ни ценни витамини, минерални соли, антиоксиданти, влакнини изключително важни за поддържане на имунната ни система.

Месото, което е традиционно за нашата кухня през зимата е свинското. То трябва да се употребява за готвене, след като предварително се отстрани видимата мазнина.

Препоръчват се по-постните телешко, пилешко, пуешко (приготвени без кожата). Поне веднъж през седмицата на трапезата ни да има печена (не пържена) риба.

Приложими през зимата са и актуалните през последните години "белтъчни диети", които на практика включват в менюто ви само месо и зеленчуци. Те донякъде следват механизма на разделното хранене, при което организмът усвоява храната в по-ниска степен, като запазват чувството за ситост.

Белтъчните диети гарантират сваляне на 3-4 килограма от теглото за 10 дни, но не трябва да се прилагат по-продължително, тъй като натоварват прекомерно бъбреците и черния дроб и водят до промени във вътрешната среда на организма.

Най-подходящи за зимния период са топлите супи и чаят, тъй като атмосферните условия през този период водят до дехидратация, а поради това че му е студено, човек обикновено избягва да пие течности. Подходящи са зеленчуково-месни супи като телешко варено със зеленчуци, борш, пилешка, гъбена и др.

Богати на аминокиселини, витамини и влакнини, зеленчуково-месните супи са най-добрата подкрепа за напрегнатата ни през зимния сезон имунна система.

И накрая, за да имате свеж и здрав вид, не забравяйте физическата активност. Старайте се да направите поне 20-30 минути разходка на открито.

Предлагаме ви и примерно зимно балансирано и високовитаминозно обедно меню:

*Телешко варено (вижте чудесна рецепта за него ТУК)

*Парченце синьо сирене с пълнозърнест хляб и чаша червено вино

*Карпачо или портокал с канела (портокалът се обелва с голям остър нож до сочната тъкан, след което се нарязва на тънки филийки напречно; филийките се нареждат в плитка чиния, докато изцяло я покрият; поръсва се леко с канела).

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Оферти