Бащата на "Междузвездни войни" на 74! Честит рожден ден на Джордж Лукас

Бащата на "Междузвездни войни" на 74! Честит рожден ден на Джордж Лукас
Снимка: netinfo

Джордж Лукас е роден на 14 май 1944 година в Модесто (Калифорния) и завършва кинофакултета към Университета на Южна Калифорния. За късометражния си филм "TNX-1138" получава голямата награда на Националния фестивал на студетските филми (1967). Бил е асистент е на Ф. Ф. Копола в работата му по "The Rain People".

По същото време снима и два документални филма за процеса на кинопроизводството. Спилбърг и Лукас наричат себе си "moviebrats" - "кинохлапаци".

И двамата мултимилионери са скромни, леко притеснителни хора, които сеобличат с дрехи от супермаркет и са лишени от традиционните амбиции на киноелита.

Чувстват се по-добре в киносалона, отколкото на светско събитие. Приличат си и по идеите си за предназначението на киното. Но главното при тях е, че стават инициатори на процеса, преобърнал представата на Холивуд за съвременното кино, а творчеството им стимулира възхода на американското касово кино в постмодерната епоха.

Първият пълнометражен филм на Лукас "TNX-1138" (1971), продуциран от Франсис Форд Копола за 750 000 хиляди долара, базиран на едноименния късометражен филм от студентските му години, не носи финансов успех, макар и да е приет благосклонно от критиците. "TNX-1138" е кино-антиутопия (или както се казва сега "дистопия") в духа на Хъксли-Оруел.

Историята е добре измислена и заснета с минимум специални ефекти, но с максимум авторска фантазия, което дава повод на много критици, раздразнени от многомилионните бюджети на следващите му филми, да твърдят, че "TNX-1138" е най-добрата му работа. Но Лукас остава недоволен от финансовия неуспех: "След "TNX" аз разбрах, че или трябва да правя филми, които носят приходи, или да си стоя вкъщи и да си чета книжки.

Не ми се искаше да губя енергията си за 3000 долара, не ми се искаше да ме издържа жена ми... и затова реших да направя филм с бързи коли и рокендрол. Филмът е "Американски графити" (1973) - един от първите в ретро дух, в които в качеството на невъзвратимото минало фигурира не периодът от 30-те до 50-те, а началото на 60-те години. (Един американски критик го нарече "фреска за невинните години"). Заснет отново с помощта на Копола и отново само за $750 000 долара, "Американски графити" става един от шампионите по приходи през 70-те години.

Снимка: netinfo

Лентата е почти автобиографична - Лукас отбелязва, че индивидуалните му черти прозират в образите на трима от героите: неловкия нещастен Тод (Чарлс Мартин Смит), пристрастения към скоростите (Пол Ле Мат) и любопитния тийнейджър (Ричард Драйфус). И единствено безметежният и уверен в себе си главатар на групата (Рон Хауърд) няма нищо общо с младия Лукас. Фонограмата на филма е наситена с рокхитове от 50-те и началото на 60-те години, които в носталгичния контекст на историята зазвучават съвсем по новому. Този прийом впоследствие се налага като почти задължителен при филми за 50-те години.

Появява се една характерна за стила на стиля Лукас черта: романтизиране на действителността. В "Американски графити" баналните реалии на 50-те години са представени като изгубена приказка. Но ако приказката е загубена, за това съществува киното - да я реконструира и възкреси. И затова преходът към фантастиката (като принципно преосмислена правда) идва съвсем естествено.

Снимка: netinfo

Следващият му (и най-известен) филм "Star Wars" (1977) е своеобразна кинокласика на постмодерната ера в Холивуд, а в същността си е деконструирана, реконструирана и електронно модернизирана американска киномитология ("Флаш Гордън", "Бък Роджърс"). И едновременно с това е приказен свят, разделен на черно и бяло, на враждуващи империи: едната - безукорно положителна ("бялата"); другата, която е носител на абсолютното зло, се явява доминираща във филма.

Да не забравяме и патриотичния патос на филма, хронологически почти съвпадащ с неоконсервативната революция на Рейгън. Президентът откровено се възползва от авторовите концепции на Лукас ("Империя на Злото", "Звездни войни") като определение за другия полюс в световната политика и като име на космическата отбранителна система в успешната си антисъветска риторика (която в крайна сметка силно способства за рухването на СССР - "Империята на Злото").

Наред с другите събития на сезона 1976-1977 година, излизането на филма на Спилбърг "Близки срещи от третия вид", появата по магазините (есента на 1976-та) на първите видеомагнетофони JVC, стандарт VHS, сглобяването в гаража на Возняк и Джобс на първия персонален компютър "Apple" и "Star Wars" оповестиха началото на самостоятелен живот на поколението "бейби-бумърс".

Снимка: netinfo

След "Star Wars" Лукас практически спря да се занимава с режисиране. Сам той обяснява това така: "Не обичам режисирането, не обичам тези постоянни контакти с капризни актьори... Режисурата - това е постоянно емоционално напрежение, страшно тежка работа по дванайсет-шестнайсет часа на ден, без почивни дни. Разбрах, че режисирането е опасно за моето здраве." Основните му занимания оттам-нататък са продуциране, писане на истории за сценарии и ръководене. Той написа сюжета и продуцира чрез компанията си "Лукас филмс" приключенския екшън на Спилбърг "Похитителите на изчезналия кивот". Под негово ръководство бяха завършени следващите два филма от космическата одисея: "Империята отвръща на удара" (1980) и "Завръщането на Джедаите" (1983).

Помогна на Спилбърг да довърши трилогията за археолога-аватюрист Индиана Джоунс, а вече заедно направиха и четвърти филм. Освен основната си компания "Лукас филм" той създаде и компанията "Индъстриъл лайт енд маджик", специализирана в разработването на специални ефекти, основа и (научно-изследователския институт) "Спрокет системс".

След това на базата на новите технически и компютърни постижения, в това число и на принадлежащите му компании, след повече от двайсетгодишно отсъствие, през 1999 Лукас триумфално се завърна към режисурата с поредното продължение на "Star Wars" - "Невидима заплаха", действието в което се развива преди събитията в първия филм от поредицата.

Снимка: netinfo

Макар и филмите на Лукас като режисьор и продуцент да изглеждат отдалечени от съвременните американски реалности, те осветяват моменти от менталността на следвоенното поколение от неочаквана посока.

За още полезни и практични статии харесайте страницата ни във Facebook ТУК.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти