Да правим добро или да не правим лошо?

Светла Иванова
Снимка: Личен архив

Православна християнка съм, но не отправям молитвите си към небето.

Смятам, че всеки трябва да носи Бог и вярата в себе си, защото само така ще се научи на добродетели. Любовта към Бог, към всички и всичко вътре в сърцата ни, трябва да е нашият водач. Да не прехвърляме отговорността и оценката за действията си на друг, за друг живот или свят.

Хората, които знаят, че се занимавам с йога над 20 години и са идвали в часовете ми, са разбрали, че не съм крайна нито в религиозните си убеждения, нито в налагането на принципите на йога. Те също са такива – практични, земни, топли, приемащи, благодарни и много истински. Затова и сме приятели не само в йога студиата. Не им предлагам всичко това, което един изцяло посветен на йога учител би им дал, но може би и те точно това не търсят.

Преди няколко дни в едно предаване преподавател по нравствено богословие и учител по йога обсъждаха как в християнството се казва да правим добро, а в йогата - да не правим лошо.

Не ми е целта да коментирам кой какво казал, а да ви споделя моето мнение. Значението на двата израза може да е сходно, но не и еднакво.

"Прави добро" е християнски принцип, но какво е доброто за нас?

За всеки щастието е различно.

За теб не знам, но за мен е равно на доволството от създаването и съхранението на едно здраво семейство, и от всичко, с което се захвана. Това е най-най общо. За друг може да е да запази свободата си, да разполага със свободното си време, без да се обвързва със семейство, работа и отговорности. Щастието не може да се сложи под общ знаменател. Много по-лесно е за мен да определя какво е лошо и какво да не правя на другите…

Връщам се към дискусиите в разговора, за който ви споменах в началото, само защото те ме провокираха да пиша. И така. Единият събеседник се опита да изкара йогата „път към мрака“ с буквално тълкуване на старите текстове. Не знам кому е нужен такъв фундаментализъм. Така например в християнството едва ли някой е склонен да си дава втората риза и буза на другите.

Ние сме разумни хора, които могат да вземат от всяко нещо есенцията, това, което ще ни помогне да живеем по-добре, да подобрим качеството си на живот, а не да приемаме всичко едно към едно.

За мен лично е обидно да мислят, че като се занимавам с йога, приемам друга религия. Това, което човекът описа, че всеки, който практикува йога пози, подготвя тялото си за активиране на чакрите, за отваряне на енергийните канали (надите), за протичане на космическата енергия (праната) и така нататък и че всеки, който заема поза „лотос“ (падмасана), дори без да знае, се покланя на друг Бог, означава, че едва ли не още от деца, щом правим мост, свещ и заемем така удобната поза с кръстосани крака, ставаме чуждопоклонници.

Аз предпочитам да тълкувам и преподавам само това, което мога да си обясня по пътя на логиката и практиката.

В този смисъл, смятам, че спокойно мога да заместя определението в йога „нади“, по които се движи „праната“, с вените по тялото ни и че с всяко движение ние подобряваме кръвообращението си. Няма физическо упражнение, изпълнено правилно, което да ни навреди. В часовете ми хората не се повреждат, като практикуват йога, а обикновено идват с вече създаден проблем с гърба например и усещат облекчение като се раздвижат. Много повече травми е вероятно да си нанесем като караме ски, след дълги години художествена гимнастика или докато караме кънки например. Като практичен човек и йога учител на никого не налагам моите виждания, нито твърдя, че йогата е моят начин на живот, а нещо, което съм вписала в него.   

И защо да взимаме от християнството най-доброто, а от йога не?

В тази връзка, ако утре реша да ви попея мантри в мой час, то е защото съм се убедила в ефекта от пеенето им. Ако ви демонстрирам и предложа да пробвате някой вид дишане, то е защото предварително съм се убедила как въздейства.

И трябва ли да мислим, че практикувайки само физическите пози - една малка част от йога, сме сменили религията си или се подготвяме да го направим? За толкова години йога практика мога да ви кажа, че никога не ми е минавало през ума. То тогава и чужденците, които са решили да играят български народни танци, също може да се каже, че са решили да се запознаят с друга религия. Това не е ли въпрос на много други подбуди, причини и в крайна сметка - личен избор.

И не ме разбирайте погрешно. Не сравнявам християнство и йога. Няма как да се сравни религия със система, и то възникнала още преди 5000 години.

Другото, което ме подразни, е обвинението, че йогите били егоисти. 

Няма да ви уча на моралните принципи на тази система, но всеки, който е попрочел нещо, може да се ориентира лесно, че тя учи на състрадание, истинност, доброта, честност, въздържание, приемане, доволство от всичко, което вършим, а не просто удовлетворение на собствените ни нужди.

А не е ли егоистично да твърдиш, че твоят избор е най-правилният като оплюваш изборa на другите? 

Прочетете още от Светла Иванова:

Всяко нещо има своето време

Най-хубавият комплимент в живота ми

Разговорът се записва...

Лесен ежедневен йога комплекс

Какъв искаш да бъде Той?

Мъжът, в когото се влюбих...

Пишете на Светла Иванова на edna@netinfo.bg.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти