Избери си цвят!

Избери си цвят!
Снимка: THinkstock

Отдавна е известно, че цветовете влияят върху настроението, психиката и здравето като цяло. Затова не е чудно, че цветът на храната също може да предизвика различни реакции в организма.

И както всяко нещо и това си има своето обяснение, което се крие в особеностите на нашето подсъзнание. Когато виждаме в чинията храни с различни цветове, това помага на организма да набере нужната енергия и да релаксира.

Разбира се, тук става въпрос за естествени продукти, а именно плодове и зеленчуци. Дори съществува наука, наречена фитохимия, която разглежда химичния състав на растенията – витамини, минерали, захари, фибри, антиоксиданти. Наред с други въпроси тя изследва и връзката между хранителните стойности на храната и цветовете й.

Според традиционната китайска медицина цялата вселена, в това число и човешкото тяло, се изгражда от пет основни вида енергия - дърво, огън, земя, метал и вода, всяка от които се свързва с определен цвят. За дървото това е зеленото, за огъня - червеното, за земята - жълтото и оранжевото, за метала - бялото, за водата - черното, синьото и пурпурното.

Но ако не споделяте това виждане, то може да се изведе едно елементарно правило: всекидневното балансирано хранене трябва да включва храни с всички цветове. А това не е никак трудно да се постигне. Съчетанието е въпрос на лични предпочитания, вкус и фантазия. Затова просто експериментирайте с цвят и храна.

Червените храни като ягода, малина, домат, цвекло, чушки са богати на флавоноиди, които възпрепятстват мастните натрупвания, стимулират обменните процеси, подобряват кръвообращението, повишават работоспособността и са отлични антиоксиданти. Съдържащият се в червените зеленчуци ликопен прочиства токсините от тялото, а именно те са причината за някои видове рак.

Ако се употребяват в големи количества обаче, те могат да предизвикат превъзбуждане и проблеми със заспиването. Чушките, например, съдържат бета каротин и много витамин С, стимулират ендорфините, които потискат болката и ни дават усещане за здраве. Червените люти чушки загряват и увеличават притока на кръв, а също така помагат за отпускането на мускулите на цялото тяло.

Жълтият цвят символизира слънцето и светлината, а продуктите с този цвят като лимони,жълти чушки, ананаси, ябълки, банани, царевица, кашкавал, яйчен жълтък дават енергия, стимулират храносмилането, подобряват апетита, способстват прочистването на черния дроб и активизират слабия стомах. Жълтите храни са и много полезни за нервната система, изчистват от токсините и подобряват вида на кожата.

Плодовете и зеленчуците в тази гама също така съдържат редица антиоксиданти като витамин С, намаляват риска от рак, заздравяват сърцето и имунната система.

Белите храни са група, към която трябва да се отнасяме с малко повече внимание и не бива да се прекалява с тяхната консумация. Тук попадат прясното и киселото мляко, изварата и другите млечни продукти, а те имат редица лечебни свойства, подпомагат тялото при осигуряването и складирането на енергия.

Според китайската медицина бели храни са още оризът, соята, карфиолът, целината, чесънът. Към тази група принадлежат и рафинираната захар и солта, а също и картофите, богати на въглехидрати, магнезий, калий и известно количество витамини В и С.

Зеленият цвят е символ на началото, на природата, носи баланс, хармония, свобода. Затова е добре и на масата да присъстват повече представители на зелените храни - зелена салата, маруля, зелен боб, броколи, грах, спанак. Те съдържат растителен пигмент, който регенерира клетките, подхранва мозъка, повишава активността, премахва напрежението.

Хлорофилът, присъстващ в зеленчуците и плодовете със зелен цвят, стимулира изработването на еритроцити (червени кръвни телца) и активизира имунната система. Листните зеленчуци съдържат органичен сок с високо качество, който се състои от чиста естествена вода. Затова те действат като дезинфектанти спрямо бактериите и намаляват риска от хранителни отравяния и тумори.

Ако имате проблеми със съня, яжте сини храни. Всички те, като грозде, сливи, картофи със синьо-виолетова кора имат релаксиращо и успокояващо действие.

Освен това съдържат биологично активни вещества - антоциани, които защитават кръвоносните съдове и зрението, полезни са за сърцето и успокояват болката.

Оранжевите плодове и зеленчуци - праскови, кайсии, тиква, мандарини, моркови спомагат за възстановяването на нервните клетки и обновяването на мускулните тъкани, подобряват настроението, помагат в борбата с умората и апатията, облекчават главоболието.

Освен това тези растителни продукти стимулират метаболизма и подпомагат храносмилането, контролират равнището на пикочна киселина в кръвта и улесняват отделянето на токсини и вода от организма.

Оцветените в оранжево храни съдържат много антиоксиданти, витамин С, каротиноиди и биофлавоноиди, полезни са за очите и са главни „виновници” за здравия вид на кожата.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

В каквa роля сте през тази учебна година?

Трите зодии, без които светът не би оцелял
Астрология

Трите зодии, без които светът не би оцелял

Светът е балансиран, защото е населен с различните представители на...

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам
Свободно време

Ненормална съм, мрънкам и не знам какво искам

Днес решихме да ви припомним един текст, който ни показва...

Сексът, от който се страхуват жените
Свободно време

Сексът, от който се страхуват жените

Eдна от най-обсъжданите и най-скандалните теми - това е темата за...

Абонамент