Бирената революция

Бирената революция
Снимка: Списание "Меню"

През последното десетилетие сме свидетели на бирена революция, която изцяло промени начина, по който светът мисли за бирата.

Многобройни микропивоварни, пъбове, домашни производители, занаятчии и експериментатори направиха възможно пивото да си върне статута на качествена, вкусна и дори елегантна напитка със своите собствени стилове, вкусове и ритуали – дегустации, комбиниране с многостепенно меню в различни ресторанти, съчетаване със сладки и солени храни и всичко останало, което сме свикнали да свързваме с отлежал скоч или вино.

Корените на бирения възход могат да се проследят до 60-те години на миналия век – интересно време, което ни дава и промяна в нагласите към консумеризъм, биологично земеделие и стремеж към природосъобразност, устойчивост и здравословен начин на живот. Макар и претендентите за пионери в крафт пивоварството да са няколко – Samuel Adams, Sierra Nevada, Brooklyn Brewеry и дори кампанията за истински ейл във Великобритания CAMRA, стартирала през 1971 г., историята всъщност започва още през 1965 г., когато Фриц Мейтаг купува пивоварната Anchor Steam в Сан Франциско и отваря нова страница в пивоварството.

Неговите усилия да произвежда различна, качествена и кореняща се в традициите бира става вдъхновение за много домашни пивовари, които събират смелост да стартират свой малък бизнес и като апостоли да започнат да разпространяват своите произведения в малки магазинчета, барове и ресторанти.

По онова време почвата в Калифорния е благодатна за занаятчийското производство, което използва само качествени и местни продукти, но не след дълго новата тенденция стига до Бостън, Ню Йорк и дори Япония.

Разбира се, не бива да забравяме белгийските трапистки пивоварни, многобройните малки германски производители и британците, които се борят да запазят традиционния ейл от жестоката и нелоялна конкуренция на индустриалните конгломерати, както и микропивовари в различни държави, обединени от любовта си към бирата.

През 80-те и 90-те години малките пивовари се борят най-вече за разпространението на своите продукти. Повечето дистрибутори, които разчитат на големите производители, отказват да продават новите странни бири, защото, от една страна, не им се рискува, а от друга – да не загубят големите си партньори.

През 1996 г. Аугустус Буш III от Anheuser-Busch изисква от дистрибуторите да посветят "100 процента от съзнанието си" на продуктите му. Крафт производителите не могат и да отделят средства за реклама, за да предизвикат търсене, което ги кара да се въртят в порочен кръг и да достигат само до най-близките си съседи и най-лоялните си почитатели. Тези правила на играта важат не само за САЩ, но и за всички други големи пазари – Европа, Азия и Австралия.

С началото на новия век настъпва обрат за крафт пивоварството и бирената революция избухва с пълната си сила заедно с кулинарната революция, която промени начина, по който съвременният човек се отнася към храненето.

Уважението към усилията, качеството, традициите, устойчивостта извежда на преден план малките производители, а търсенето на нови усещания и съчетания от традиционно и иновативно от страна на едно ново поколение консуматори на бира допринася за разгръщането на потенциала на пивоварите.

В момента само в САЩ крафт производителите са около 2600, като някои от тях отдавна не влизат в разбиранията за малки и микро. Sierra Nevada и Sam Adams се конкурират с големите корпорации, а общо пазарният дял на крафт бирите в Щатите достигна до 7.8% през 2013 г.

В останалата част на света независими пивовари никнат със зашеметяваща скорост, като Дания и Япония са сред флагманите на биреното чудо. В същото време малките традиционни производители във Великобритания, Германия, Белгия, Чехия и Австрия също изживяват възход, като освен с традициите си допринасят и с нови продукти, повлияни от новаторските пивовари.

Биреното чудо, което вече не може да бъде пренебрегнато от никого, променя и индустриалното производство на бира, за добро или зло. Големите компании пускат псевдо-крафт бири и нови продукти и подобряват качеството на традиционните си продукти за пазарите, където са най-заплашени от занаятчийските пивовари.

Това има както негативни, така и позитивни страни – въпреки опитите да откъснат от пазарния дял на качествената бира по нелоялен начин, все пак повече потребители по света получават достъп до по-добра бира, която може да ги накара да търсят нови и различни изживявания. 

Магдалина Генова, за сп. "Меню"

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Кое е вашето сутрешно "гориво"?

Мара Белчева - красивата българска поетеса
Известни

Мара Белчева - красивата българска поетеса

Битка за сърцето на една от най-красивите поетеси била причина...

Маршът на незадоволените жени
Свободно време

Маршът на незадоволените жени

Телата им са покрити с кожа, главата с косми, имат две очи...

8-те навика на щастливите хора
Свободно време

8-те навика на щастливите хора

Има много практични неща, които всяка от нас прави...

Абонамент