Гражданският сектор демонстрира висока ангажираност със социални каузи, но въпреки това корпоративният е този, който реализира близо половината от даренията в страната ни на годишна база.
Това, което сочи последният анализ на Българския дарителски форум, е, че бизнесът намалява обема на финансиране към обществено значими проекти и сфери, но за сметка на това увеличава с над 50% нефинансовата си подкрепа.
Данните говорят за това, че даряването на стоки и услуги става все по-предпочитан от компаниите начин да демонстрират своята социална отговорност и ангажираност към дадена кауза, вместо да отделят средства от бюджетите си. А дали това е ефективно?
„Хората най-често асоциират дарителството с даване на финансови средства, а всъщност то има много повече лица.
Да даряваш не означава само да даваш, а да подкрепяш една кауза – с експертиза, време и въобще всичко, което ще я подпомогне.
Даряването на стоки и услуги е подкрепа, която може да бъде не само еднократен акт, а част от устойчива и осъзната социална отговорност, както често се случва в нашата практика.“ – коментира Соня Главова – Експерт „Комуникации и социална отговорност“ във фондация „За Нашите Деца“.
„Често нашите социални работници виждат как родители се принуждават да се разделят с децата си, защото нямат най-необходимите неща за тяхното отглеждане – пелени, козметика, мляко. Дарявайки своите стоки за деца и семейства в нужда, брандове като Pufies и Teo bebe ни помагат да се борим с този проблем. В същото време те спонсорират наши благотворителни събития, а служителите им организират доброволчески инициативи, отново в подкрепа на каузата всяко дете да живее в семейство.
Това е пример за социална отговорност, която обединява няколко механизма на даряване и среща нуждите и на двете страни – дарител и подпомогнат.“, допълва Соня Главова.
Но дали с нарастването на интереса от страна на бизнеса към даряване на стоки и услуги не нараства и рискът компаниите да се освободят от ненужни или залежали стоки, обличайки го като дарителски акт?
„За да бъде този тип дарителство полезно за обществото, е важно то да бъде съобразено с необходимостта на нуждаещите се групи. Всяко подобно дарение трябва да бъде съгласувано с неговия получател, за да потвърди той, че то наистина е необходимо и може да подпомогне дадената кауза.“ – коментира още Соня Главова.