Велосипедът като моден аксесоар

Велосипедът като моден аксесоар
Снимка: 1bike

Лилия Огнянова

За всички хора в големите градове задръстванията са истински кошмар. Без значение дали сте с автомобил или с градски транспорт, трафикът (особено този в столицата) е трудно поносим. Ако карате колело обаче, всичко е различно.

Колелото е лесен и приятен начин за придвижване в градска среда, а не само за каране в почивните дни. Освен това скоро нашата авторка Биляна Божилова ви разказа как лесно можете да поддържате добра форма с колело.

Някои дами все още имат притеснения от това как биха изглеждали на колело. На тях мога да кажа – има много начини как велосипеда да изглежда като красив, дизайнерски аксесоар, с който с гордост ще карате по улиците. 

Ще ви запозная с един човек, носещ звучното име Александър Македонски, който е направил свое ателие 1bikeи се е посветил на създаването на дизайнерски велосипеди.

Реших да поговоря с него, за да даде той, като един специалист, съвети на всички, които искат да се сдобият с колело – какво да търсят, какво би им било удобно и най-вече – как да направят колелото си уникално.

Лилия Огнянова: Започваме от самото начало – какво колело да си купя?
Александър Македонски: Всеки, който реши да мине в света на велосипедистите, първо си задава този въпрос. На практика най-честите отговори са два - планински байк или градски велосипед. Разбира се, изборът зависи от това, къде и как предпочита да кара човек.

В България статистиката е безпощадна в полза на планинските байкове. Но въпреки това в последните години (особено последните една, две) има страхотен ръст на типично градските велосипеди.

Масовата култура се води от един основен аргумент – планинският велосипед е универсален. А всеки, който е карал типично градски велосипед в София, знае какво е усещането да минеш през бордюр.

И все пак нещата се променят. Велоалеите стават повече, възможностите за безопасно каране в града също. Шофьорите започват да свикват с колоездачите и в крайна сметка придвижването до работа с колело вече далеч не е достойно за орден Стара Планина

Заедно с горните фактори, важно е да споменем, че градските велосипеди са проектирани така, че уморяват по-малко колоездача, по-удобни са за пазаруване и много често имат далеч по-стилен и представителен вид.

Умишлено пропускам типично шосейните велосипеди, защото те се използват основно от истински запалени колоездачи, за които велосипедът е много повече от инструмент за спестяване на нерви и време в града или просто забавление – за тях той е страст. А стигнете ли толкова напред с материала, няма да има нужда да четете статии какво колело да си купите.

В крайна сметка, моят съвет е следния: ако черните пътища не ви влекат, заложете на градския велосипед.

Л. Ог.: Как да си изберем колело?
Ал. М.: Това е следващият важен въпрос. За щастие, в повечето магазини за велосипеди работят доста умни и кадърни момчета, които бързо ще ви упътят към правилния за вас размер на рамката. Много е важно тя да не е твърде малка, защото ще бъде не само неудобна, но и ще хабите повече енергия. Също така да не е и твърде голяма, защото тогава спирането и като цяло управлението ще ви измъчат.

ТУК можете да видите един онлайн калкулатор, който може бързо да ви подготви за избора на велосипед: http://www.niko-bikes.com/calculator.php

Л. Ог.: Как да се опазим от автомобилите?
Ал. М.: Почти няма колоездач, който поне веднъж да не се е сблъсквал с арогантен шофьор и да се е разминавал на косъм с аварията. И все пак, отново ще повторя, че културата на шофьорите в градска среда се повишава.

Това е нормално, защото принципът е простичък – колкото повече велосипедисти, толкова повече шофьорите са длъжни да внимават и го правят. И все пак, ето няколко съвета, които ще ви спестят не само нерви, но и по-лоши неща:

1. Спазвайте правилата за движение по пътищата. За велосипедистите те важат точно с такава сила, каквато и за шофьорите. Карайте винаги по посока на движението, ако сте част от трафика с автомобили, сигнализирайте за намеренията си. Внимавайте при навлизане в кръстовища, особено по отношение на това кой е с предимство.

2. Избирайте внимателно маршрута си – винаги има някоя малка и ненатоварена улица, която може да използвате или пък булевард с широки алеи.

3. Бъдете видими! Използвайте светлоотразителни гривни, мигащи стопове за велосипеди, фар и изобщо по-шарени дрехи, които да ви отличават от сивата среда. Разбира се, не е нужно да сте клоун :)

4. Демонстрирайте такова отношение към другите участници в движението, каквото очаквате те да демонстрират към вас.

5. Не се отказвайте. С всяко каране става все по-лесно и по-приятно.

Л. Ог.: Как да почистваме и обслужваме велосипеда като цяло?
Ал. М.: От гледна точка на почистване, не се изискват чудеса. Все пак, колкото по-чист го поддържате, толкова по-добре за компонентите по него. Основното измиване става с вода, може да използвате и веро. Категорично не препоръчваме пароструйка или водоструйка. По-скоро ще си навлечете проблем.

За сервизирането на по-сложните части като централното, препоръчваме да отидете в сервиз, ако нямате технически познания. 

Относно веригата, зъбните колелета на задния дерайльор и задния венец – не слагайте масло. В никакъв случай. Маслото ще капсулира мръсотията и може да съсипе частите. Има специални смазки, които предпазват повърхността от полепване на мръсотия и в същото време осигуряват леката работа на компонентите.

Най-масовите са под формата на спрей и е добре да се пръска, след всяко по-сериозно каране, ако не, поне не а 4-5 карания.

Относно поправката, винаги препоръчваме сервиз. Но преди да се стигне до нея, трябва да знаете, че всичко зависи от качеството на велосипеда, който сте закупили. Колкото по-евтин е, толкова по-често не просто ще искате, но ще трябва да минете през сервиза. Истината е, че нов велосипед за под 300/400 лева ще ви струва много повече след време, не само финансово, но и като умора и неудоволствие от карането.

Л. Ог.: А как сами да си разкрасим велосипеда?
Ал. М.: Можете да придадете характер на колелото си, като му добавите оригинален аксесоар. Така например на градските колелета страшно много им отиват ратанови кошове. Доста по-скъпи са от металните, но са изключитлено красиви.

Намират се и кожени грипове, а ние изработваме такива по поръчка на клиента. Също така седалката може да промени сериозно визията на един велосипед. Добавянето на калници и заден багажник пък сменят тотално излъчването.

Силен ефект имат и гумите. Те имат както функционално, така и естетическо значение. Контрастът между гуми и рамка може да е много красив. Светлите гуми като цяло пък имат излъчване на класа и елегантност. Всичко е въпрос на въображение, а части вече се намират все по-лесно.

Не препоръчваме обаче на хора без опит в боядисването да опитват да сменят цвета на велосипеда и да рисуват по него. Затова ни има нас :)

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Кое е вашето сутрешно "гориво"?

Мара Белчева - красивата българска поетеса
Известни

Мара Белчева - красивата българска поетеса

Битка за сърцето на една от най-красивите поетеси била причина...

Маршът на незадоволените жени
Свободно време

Маршът на незадоволените жени

Телата им са покрити с кожа, главата с косми, имат две очи...

8-те навика на щастливите хора
Свободно време

8-те навика на щастливите хора

Има много практични неща, които всяка от нас прави...

Абонамент