Най-добрите постни заместители на месото

Най-добрите постни заместители на месото
Снимка: Thinkstock

Биляна Божилова

Вегетарианството и веганството се превръщат в начин на живот на все повече хора.

Пролет е, организмът има нужда от прочистване от токсините.

Откъдето и да погледнеш, всеки се нуждае поне от временна детоксикация на организма, която неминуемо включва изключване или поне намаляване на месото в ежедневното хранене. В същото време месото е основен източник на жизненоважни хранителни вещества и елементи, необходими за нормалното функциониране на здравия организъм. По време на Великденските пости освен месото са забранени също всички животински продукти като мляко, сирене, кашкавал и яйца.

Кои растителни храни са най-добрите заместители на месото и животинските продукти, и как да ги включим в постното си меню?

Продукти от соя – соево месо, тофу и темпе

Най-популярният растителен заместител на месото е соята, от която се прави и така нареченото „соево месо“ или TVP – текстуриран растителен протеин.

То се произвежда от обезмаслено соево брашно, страничен продукт при производството на соево олио. Съдържа 50% соев протеин и трябва да бъде залято с течност в съотношение 1:2 преди да се използва. Има и соево месо, направено от соев концентрат със 70% протеиново съдържание, което се рехидратира в съотношение 1:3. Може да се ползва, както гореща, така и студена течност за рехидратиране, взависимост колко бързо искате да е готово.

Соя
Снимка: Thinkstock

В България соевото месо най-често се предлага под формата на кайма, шницели и хапки. Влагат се в месни деликатеси, колбаси и други месни субпродукти. Нискокалорично и богато на протеини и фибри, соевото месо е идеален заместител на животинското месо по време на пости, диета или детоксикация. Освен това е добър източник на аминокиселини, минералите калций и магнезий, а и е обогатено с витамини, включително B12. Със соево месо може да приготвите всички традиционни ястия с месо като мусака и пълнени чушки, при това с по-лек вкус.

Друг страхотен продукт от соя е сиренето тофу. Произведено от пресечено соево мляко, тофуто почти няма аромат и вкус. Затова е много подходяща добавка към всякакви храни, на които поема аромата. Отличен източник на протеини, омега-3 ненаситени мастни киселини, минерали и антиоксиданти.

Тофуто е богато също на фитоестрогени, които намаляват риска от рак на гърдата и остеопороза, и облекчават неприятните симптоми при жените по време на менопауза. Същевременно съдържа голямо количество генистеин, вещество, което потиска растежа на туморни клетки на простатата. Звезден продукт на азиатската кухня, с тофу се приготвят много нискокалорични салати, супи и други веган ястия.

Тофу
Снимка: Thinkstock

Продължавам с темпе – индонезийски соев продукт, направен от ферментирали соеви зърна. Благодарение на ферментацията и запазването на целите зърна, темпе е с по-високо съдържание на протеини, фибри и витамини. Темпето има специфичен аромат, микс от аромат на орехи, гъби и месо. Може да се консумира сурово, мариновано, печено, пържено или задушено. Често се добавя към салати и супи.

Темпе
Снимка: Thinkstock

Другите бобови растения също са много добри заместители на месото.

Соята не е единственият отличник сред бобовите растения. Фасулът, грахът и лещата са не по-малко богати на протеини и фибри. Традиционният български боб е много питателна храна, при това с ниско съдържание на мазнини. Може да приготвяте бобовите растения на супи, яхнии, салати или като гарнитура към основни ястия.

Бобови култури
Снимка: Thinkstock

Пълнозърнестите храни, ядките и семената също заместват месото пълноценно, благодарение на съдържащите се в тях протеини, ненаситени мастни киселини, фибри и ензими. Може да ги консумирате сурови или да ги добавяте към различни ястия. Бадемите, орехите и кестените са задължителни за веганите и вегетарианците, както и за всички, които се стремят да се хранят здравословно.

Ядки
Снимка: Thinkstock

Освен богати на протеини, гъбите имат специфичен вкус и аромат, които могат да овкусят всяко постно ястие. Освен това гъбите са с ниско съдържание на калории, мазнини и холестерол, което ги превръща в идална храна за диета и детоксикация на организма. Може да ги консумирате печени, в супи и сосове, като допълнение към салати и основни ястия.

Гъби
Снимка: Thinkstock

Чували ли сте за сайтан?

Сайтанът се приготвя от пшеничен глутен, съдържа протеини, колкото телешкото и пилешкото месо, а е почти без мазнини. Дори по-текстура прилича на месо. Може да заместите месото със сайтан във всички ястия, дори да го приготвите на скара на пържоли или шишчета.

Сайтан
Снимка: Thinkstock

Един от най-полезните продукти на Земята е авокадото, уникална комбинация между плод, зеленчук и ядка. Изключително богато на фибри и протеини, ненаситени мастни киселини и ензими. С ниско съдържание на захари, авокадото регулира нивото на холестерола и подобрява храносмилането. Повече от отличен заместител на месото, със силен детоксикиращ ефект. Консумира се сурово, в салати, сосове и различни ястия.

Авокадо
Снимка: Thinkstock

Финалът е запазен за много добре познатия по нашите географски ширини зеленчук – патладжан, който често се използва във веганските и вегетарианските режими като заместител на месото. Освен протеини, фибри и мазнини, патладжанът съдържа флавоноиди, които контролират нивото на холестерола и регулират кръвното налягане. Нискокалоричният зеленчук може да се добавя в салати, да се приготвя на пюре, печен, пържен или задушен.

Патладжан
Снимка: Thinkstock

При толкова много заместители на месото нямате оправдания да не си дадете почивка от него поне за малко, за да помогнете на организма да се изчисти от токсините.

Припомнете си още:

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Представителите на кой зодиакален знак не можете да понясяте?

Абонамент