Полезните храни за всяка възраст

Полезните храни за всяка възраст
Снимка: sxc.hu

Женският организъм има свои собствени характеристики и през живота претърпява важни промени. Подходящото хранене през всеки етап е най-добрата гаранция за вашето здраве.

Защо жените са различни
Дамите складират повече мазнини, отколкото мъжете. Причината е в по-малкото количество тестостерон, което се произвежда в женското тяло. Този хормон засилва метаболизма и действа като огън, който изгаря мазнините. При жената те трябва да са между 20 и 30%. При по-малко количество организмът може да се увреди, а при ниво под 18% може дори да спре менструалният цикъл. Освен това, нежният пол има по-малка мускулна маса, което също води до по-ниска скорост на метаболизма. Затова и жената много по-често усеща студа. 

Съзряване
В периода на пубертета витамините от група B подпомагат доброто функциониране на нервната система. Затова в менюто на девойките трябва всекидневно да се включват бирената мая, пълнозърнестата пшеница и овеса. Добре е да се консумират различни пресни плодове и зеленчуци, както и бобови растения, и да се ограничи до минимум употребата на рафинирана захар, хамбургери и чипсове, които нарушават деликатното хормонално равновесие. 

Зряла възраст
Тази възраст заема около 30 години от живота на жената между периодите на хормоналното стабилизиране и менопаузата. През периода има около 350-400 менструации, което е физически дискомфорт, особено ако има продължително кървене. Тук набавянето на достатъчно желязо е основна задача. Соята е с най-богато съдържание на желязо - 15 мг на 100 гр зърна. Порция от 50 г покрива дневната ви нужда. Консумирането й през седмицата преди менструацията компенсира спада на естрогени, който предхожда овулацията. Трябва обаче, тя да е сертифицирана (биологично чиста), тъй като конвенционалната е възможно да е генно-модифицирана.

Други препоръчителни храни са какаото и червеното вино. Ако виното се взима редовно с храната, то може да има благоприятно въздействие, тъй като съдържа флавоноиди, подпомагащи доброто състояние на сърдечно-съдовата система. 25% от жените страдат и от т. нар. "предменструален синдром", който провокира агресивност, безсъние, неспокойствие, умора, задържане на течности, мигрена и напрежение в млечните жлези.

Ако взимате магнезий - по 2 г дневно (съдържа се в тъмнолистните зеленчуци, ядките, яйцата), и калций - по 1 г дневно (има го в най-вече в млечните продукти), в седмицата преди менструацията, тези симптоми могат да бъдат туширани. В този период се появява или се влошава състоянието на портокаловата кожа.

Целулитът има хормонален произход и може да бъде преодолян с подходящо хранене, свързано с приемането на пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, ленено семе, за да се стимулира действието на стомашно-чревния тракт. Необходимо е и приемането на храни, засилващи бъбречната функция и отделянето на течности - например аспержи и ябълки.

Всеки ден приемайте поне 1.5 л вода. Ограничете солта и алкохола.

Бременност
Да даде нов живот е връх на женското съществуване. Много е важно да си създадете режим на специално хранене. Приемането на фолиева киселина предпазва от появата на малформации при плода. Можете да си я набавите от спанака, броколито, зелето, цвеклото, портокалите, пълнозърнестия хляб и житните зародиши. През последните седмици са важни селенът - 100 мг дневно (съдържа се в сусама, лука, пълнозърнестите храни), цинкът - по 10 мг дневно (от тиквените семки, бирената мая, сиренето), магнезият - по 5 мг дневно (от орехите, ананаса, джинджифила).

Набавянето на витамини от група B намалява появата на гадене, повръщане и световъртеж. Срещу появата на стрии се препоръчва увеличеният прием на витамин E и витамин F. Алое вера под формата на гел ще свърши добра работа за всекидневен масаж на рисковите зони.

Менопауза
Естрогенът прогресивно намалява със спиране дейността на яйчниците. Това нарушение на хормоналното равновесие води до риск от образуване на тромби и от намаляване на костното вещество - остеопороза. В диетата ви трябва да се включат три основни вида храни: 

*соя и нейните производни, водорасли, царевица
* храни, богати на калций
* храни, богати на мастни киселини (студенопресовани растителни масла).

Състаряване
Основен проблем на остаряването е проявата на остеопорозата. В този период естрогенът се е стабилизирал на много по-ниски нива в организма. Също така нараства рискът от дегенеративни промени в клетките, затова във всекидневното хранене трябва да се включат храни като моркови, спанак, глухарче, житни кълнове, ядки, цитрусови плодове, киви, домати и добавки от селен и цинк.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

Какви бижута носите?

Мара Белчева - красивата българска поетеса
Известни

Мара Белчева - красивата българска поетеса

Битка за сърцето на една от най-красивите поетеси била причина...

Маршът на незадоволените жени
Свободно време

Маршът на незадоволените жени

Телата им са покрити с кожа, главата с косми, имат две очи...

8-те навика на щастливите хора
Свободно време

8-те навика на щастливите хора

Има много практични неща, които всяка от нас прави...

Абонамент