Диетата на 2017-а

Диетата на 2017-а
Снимка: Thinkstock

След всяка нова година идва времето, в което се замисляме за фигурата си и за това как искаме да свалим натрупаните излишни килограми.

И ако всяка мода си има своите актуални тенденции през новата година, то и диетите си имат такива.

А 2017-а се очертава като годината на ензимната диета според диетолозите. Информация потвърдена от диетолога на Edna.bg д-р Райна Стоянова.

Както знаем, храносмилателните ензими помагат в разграждането на храната до по-прости съединения, каквито са аминокиселините, моно и дизахаридите, естерите и т.н. чрез разкъсване на химичните връзки, които поддържат тези по-прости съединения в по-сложни молекули.

Храносмилането започва от устата със слюнката. Човекът произвежда 1,7 литра слюнка дневно, съдържаща ензима амилаза, който започва да разгражда въглехидратите още в устната кухина. 

Храната минава в стомаха, където се подхваща от протеазата, оттам - в тънките черва, където се намесва и липазата, а амилазата „довършва” въглехидратите. 90% от храносмилането и абсорбцията се извършват в тънките черва,  след което миконутриентите попадат в кръвта.

Също така ензимите са специфични - един ензим ни е нужен за разграждане на белтъците в месото и съвсем друг – за да разгради въглехидратите на картофите.

Преработените храни намаляват способността на организма да произвежда ензими. Аминокиселините, които се намират във веригата на ензимната молекула се групират в различни форми и шаблони и по този начин осигуряват уникалните характеристики и функции на ензимите. Когато нещо наруши тези верижни структури, ензимите променят формата си и губят способността си да работят.

Припомнете си още: Защо са ни нужни ензимите и как да си ги набавяме по естествен път

Снимка: Thinkstock

Високите температури на готвене пък правят ензимите неактивни.

Във философията на ензимната диета е заложена консумацията на повече пресни плодове и зеленчуци (поне 4-5 на ден). 

За да спазваме такъв хранителен режим не е нужно да се лишаваме от нищо, което всъщност е чудесна новина за организма ни, а просто да ядем повече непреработени храни. Без гладуване, а с правилно и мъдро подбрана храна (поне 50% от консумираната за деня е препоръчително да е прясна).

В менюто си основно е добра идея да включим кълновете на бобовите растения и техните семена, папаята, ананасът, мангото, кивито, гроздето, медът (ензимите се съдържат в слюнката на пчелите) и ферментиралите храни, като туршията и другите зимни салати. Чрез консумацията на тези храни си осигуряваме аминокиселини и ензимни ко-фактори, необходими за повишаване на натуралната ензимна продуктивност.

Припомнете си още: 8 реалистични съвета за отслабване

Снимка: Thinkstock

По-разнообразни пресни храни, ограничаване на пърженото, храни, преработени само чрез готвене на пара или задушаване - това е основната тънкост на ензимната диета, за да можем да извлечем максимално ензимите на храните, които консумираме.

Тази тенденция в здравословния начин на хранене ще ни удовлетвори напълно през 2017-а и комбинирана с подходящ спорт, ще ни помогне да поддържаме тялото си здраво и във форма.

Хороскоп за деня

Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня
Виж Съвет на деня
Съвет на деня

Авторите

Edna пита

За какво най-много се вълнувате през есента?