Череп или костица?

Любомир Милчев Dandy
Снимка: Нова ТВ

Dandy

Не крия  от кокетна куртоазия, че милозливата ни склонност към бедстване и „национална катастрофа“ ме изпълват с отвращение, от което бягам далеч в един отривист интерес към онези ексцентрики, които представляват и изход от мизерията, и бягство от банализацията на богатството.

Аз зная, че нерядко, бягайки от клишето на благосъстоятелността, те свършват с покъртително разорение, което приятно съвпада с дендистката склонност за общуване с вещите отвъд ползата и което ги освобождава от първородния грях да се превърнат в стока.

Да привидиш мизерията в богатството е възвишеният съответник на това да недовидиш богатството в мизерията… Последното национално много го умеем…

С Ирина Делин ме срещна взаимната почуда от литературните ни занимания. Тя написа пиеса за Освалдо Джезуалдо, бароковият майстор, умъртвил изневеряващата му съпруга не толкова от ревност, а за да музицира предсмъртните ѝ хрипове, а аз бях посветил внимание на най-голямата ексцентричка на двайсетото столетие, Маркеза Луиза Казати Стампа ди Сончино, която оставяла гостите си във венецианското си Палацо Вение деи леони в компанията на собственото си восъчно чучело, както и на това на Мария Вечера, възлюблена на самоубилия се заедно с нея австрийски ерцхерцог Рудолф.

Взаимно потърсили своите книги от една и съща книжарница, за която бяхме дискретно осведомени от интелигентен книжар, ние просто нямаше начин да не се срещнем.

С малки дискретни бутилчици вино слушахме Марчело и Хайдн от балкона в зала „България“, с театрални бинокли се удивлявахме на драпировъчната сценография на „Йерма“ в „Армията“, пожелахме да закупим гардероба, в който се развива действието на „Кафкаквартет“ и попитахме актьорите те ли държат нотариалния акт, след истеричния сеанс на Иво Димчев в т.нар. „Мозей“, пяхме барокови арии, ритайки кашони по „Веслец“ за ужас на еснафията, а след това се подкрепихме с империална торта и ликьор с цели, плуващи в течността ягоди в огромния ѝ джип.

Вие ли ща изядете марципанения герб на Хабсбургите или аз? Докато опитвахме френски сирена и разглеждахме „Опус серафианус“, аз, поседнал върху огромния антикварен трон в дома ѝ, тя ми даде сведение, че зад странната врата срещу ми се крие нейната лична килия, в която се отдава на мистичния плам на тъй любимата ѝ Хилдегард фон Бинген.

Забелязах, че дори и мобилният ѝ телефон бе облицован с Йеронимус Бош. Посмяхме се и на светските резоньори по няколко модни събития, гдето аз се явявах с лична бутилка шампанско, а тя с нещо като средновековна власеница, но върхът бе вечерята, на която, поглъщайки цял сом с главата му и питайки, някой има ли интерес към скелета му с цел магия,  тя реши да ме угости със странните явления на прочута нюйоркска богаташка и клептоманка, отглеждаща огромен говорещ папагал връз антикварно писалище, едва ли не „Ризнер“, на което разполагал със собствен череп на Йорик, с какъвто пък аз се явих на премиерата на „Хамлет“ в Народния без да съм папагал или Хамлет и събрах очите на всинца.

Моят бе позлатен и се вадеше от черна кутия, тапицирана със сатен с надпис „Totenkopf“. Разкошният екземпляр бил угощаван всеки ден не с просо, а с печено пиле с розмарин, за което меню се грижел специално нарочен слуга.

При така описаното меню папагалът забравил и занемарил дарбата си да говори, но започнал оглушително и миризливо, извинете, да пърди, което водело до луд смях присъстващите гости…

Но най-забавно ми се стори явлението на плутократката-крадла на конференция, организирана от Горбачов в нюйоркския Хилтън, на която присъствал и Чопра. Дамата се явява с дълга пола с неприлично високо стигаща цепка, слуша с декоративно недоумение космополитните оратори и в един момент се запътва към маса, на която е сервиран пълен куверт, сребро, порцелан, чинии, завива краищата на фината покривка и нарамвайки тази своеобразна бохча, всред звън от чупещи се чаши се запътва царствено към изхода, без никой да се осмели да я спре…

Ха-ха, каква недостоверност на самообладанието. Внезапно си спомних как преди години, повече отколкото за радост ни личат, се явих в Галерията за чуждестранно изкуство, гдето бе разположена цяла трапезна маса с всички прибори, свещници и украси от Хофбург, включително и във витрини някои от личните прибори на императрица Сиси, с толкова много сребро по мен, че австрийците, след като ме огледаха, не скриха известно безпокойство в очите си, дали пък това не е част от експонираното и зашариха с погледи да проверят дали витрините не са останали празни…

А след това? След това мило ми се усмихнаха… Апропо нюйоркската клептоманка обичала да сюрпризира гостите си с новината, че тази вечер разравяли еди си кое си гробище и тя щяла да проводи свои агенти…

След това лукаво питала: „Вие какво ще желаете, череп или костица?“

Пишете на Любомир Милчев Dandy на edna@netinfocompany.bg.

Хороскоп за деня

Магическата топка
Попитай Магическата топка
Каква си според асцендента си
Каква си според асцедента си
Виж Съновника на Edna
Съновник
Виж Тайна на деня
Тайна на деня
Изтегли Късмет на деня
Късмет на деня
Изтегли Карта Таро на деня
Карта Таро на деня

Авторите

Оферти